بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

۱۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

روز سوم اردیبهشت مصادف با 22 آوریل، هر ساله به عنوان روز زمین پاک در ایران و جهان می باشد و این بهانه ای شد تا دل نوشته ای داشته باشیم شاید اثری بخشد و ما را به فکر و تامل وا دارد.

همان طوری که مستحضرید زمین ما تا کنون تنها مکان شناخته شده ی قابل زیست می باشد و بشر در طول اعصار هر روز عرصه را بر این موهبت الهی تنگ تر کرده و با دخالت های نا به جا موجب نابودی تدریجی آن می شود ولی روی سخنم با مردمان عزیز دهستان بنافت می باشد.

سال هاست که هر روز شاهد بی کسی منابع مان هستیم و دم نمی زنیم. هر روز رودخانه ها و جویبارها آلوده می شود چیزی نمی گوییم. در زیر درختان این ریه های زمین آتش می افروزیم . تن زمین را برای ساخت و ساز زخمی میکنیم. در داخل جنگل زباله می ریزیم. خاکروبه های ساختمانی را در کناره های جاده و رودخانه دپو میکنیم و افسوس که دیدگاه ما فقط تا دیوار خانه مان است و این در حالی است که حیات ما تهدید می شود.

گردشگران یا بهتر بگوییم تفریحگران! با ماشین های مختلف تا اعماق 40 کیلومتری جنگل می تازند و حتی بیتوته چند شبه دارند و ما چشم می بندیم. مردم عزیز بنافت سرچشمه های آب هایی که برای آشامیدن ماست در دسترس قرار دارد و بهداشت و سلامت آن تهدید می شود.

چرا سکوت؟ آیا باید حتما یک بیماری همه گیر دامن ما را بگیرد تا به فکر چاره باشیم؟ آیا نباید علاج واقعه را قبل از وقوع بکنیم؟ چه پاسخی به فریاد های مظلومانه ی طبیعت و آفریننده ی آن خواهیم داشت؟

زمانی از آب رودخانه می آشامیدیم و الان بیم نوشیدن آب از لوله کشی داریم! آیا غیر این است که اولین قربانیان نابودی و آلودگی محیط زیستمان ما ساکنین بنافت هستیم؟ پس چشم بگشاییم و در فکر چاره باشیم.

البته حرکات امیدوارکننده ای اخیرا برای بهبود وضع موجود انجام شده ولی کافی نبوده. در پایان جا دارد از تصمیم هوشیارانه ی شورای اسلامی و انجمن همیاران جنگل مرس سی و محیط زیست و هیئت امنا و بهداشت سنگده و همیاری شرکت فریم و شرکت تعاونی اخوت که قرار است در روز پنجشنبه مورخ 95/2/2جهت ترمیم بخشی از مصائب وارده به طبیعت منطقه نسبت به جمع آوری زباله های موجود در مسیر جاده ی جنگلی تالار سربند تقدیر و تشکر ویژه داشته باشیم و امیدواریم که این حرکات سازنده مردمی با همراهی مردم فهیم روستای سنگده و بنافت جلوه ای زیبا داشته و تداوم و تسری آن در سطح روستاهای بنافت الگویی باشد برای بهتر زیستن.

نویسنده: آقای باقر فرهادی سنگدهی

از فعالان محیط زیست

برای نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۵ ، ۱۳:۲۹
دوستعلی علیخانی

شقایق گیاهی است علفی که ارتفاع آن به یک متر می رسد. برگ های آن پوشیده از کرک،دندانه دار، جدا از هم و به رنگ سبز است. گل های شقایق به رنگ قرمز و به صورت تک تک در اواسط بهار شکفته می شوند. میوه گیاه شقایق مانند خشخاش ولی کوچکتر است.

زیستگاه گل شقایق در دهستان بنافت

این گیاه در فصل بهار در مراتع، باغات و گندم زارهای دهستان بنافت می روید. 

خواص شقایق

اگر برگ گلبرگ های شقایق را در آب به مدت ده دقیقه دم کرده و در عرض یک شبانه روز سه استکان از آن را مصرف کنید در درمان سرفه های عصبی، آسم، سیاه سرفه، بی خوابی، آنژین، برونشیت موثر است. این دم کرده به تعریق بدن کمک می کند.

دم کرده گل خشک این گیاه در آب به مدت ده دقیقه خاصیت خواب آوری دارد.

اگر یک مشت برگ گلبرگ های شقایق را در یک لیتر آب بپزید و به صورت خمیر در کیسه ای پارچه ای بریزید و به مدت پنج دقیقه روی صورت بگذارید ماسکی موثر برای از بین بردن زبری و جوش صورت است.

دانه شقایق ملین و گل های آن از بین برنده ورم و التهاب است.

شقایق مانع از پوکی استخوان می شود و به رشد عضلات کمک می کند.

این گیاه به دلیل داشتن ویتامین های گروه B، فسفر و امگا۳ به تقویت حافظه کمک می کند.

در درمان گرفتگی مویرگ ها به ویژه مویرگ های قلبی موثر است و به درمان افسردگی و میگرن کمک می کند.

توجه: مصرف مداوم این گیاه ایجاد مسمومیت می کند.

برای نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۵ ، ۱۸:۳۱
دوستعلی علیخانی
این روزا کاسبای دودانگه ای بلو به دوش و لینگ، لینگِ چی تیم ره بوردنه تیم جار حسابی ونجه رسنه تا قد بکشه و وره نشا هاکنن
این چن تا عکس ره روز جمعه بیست و هفت فروردین از دشت فریم بیتمه
ایشاالله که شما ره خش بهه   







جهت نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۵ ، ۲۲:۱۴
دوستعلی علیخانی

یک روز پس از بازگشت از دریاچه چورت، ناگهان پسرم در ناحیه زانوی پای خود احساس خارش شدیدی کرد و پس از بالا زدن لنگه شلوار خود، متوجه شد که کنه ای کوچک به ناحیه کناری زانوی پایش متصل شده و با تمام قوا در حال مکیدن خونش است.

به همین دلیل احساس کردم مطلبی در خصوص کنه جنگل و شیوه مبارزه با آن برای کسانی که اهل طبیعت و جنگل هستند منتشر نمایم.

کنه جنگل در زبان مازندرانی:

پیردال، پینچال، چیپال، پین دال، پیچال

(اگر در منطقه شما به آن چیز دیگری میگویید در قسمت نظرات عنوان نمایید.)

کنه ها برخلاف دیدگاه عموم جزو حشرات نیستند و متعلق به زیرشاخه ای جداگانه از بندپایان هستند.

از مهمترین وجوه تمایز کنه ها و حشرات می توان به بدن دو قسمتی و هشت پا در کنه ها اشاره کرد. (البته تفاوت ها بسیارند)

کنه های حیوانی با اتصال به بدن میزبان و تغذیه از خون آنها رشد و نمو می کنند، در این حالت کنه معمولا قسمت جلویی بدن خود را که گناتوزوما (به شکل عمومی تر، خرطوم) و قسمت کوچکی از بخش دوم بدن خود که ایدیوزوما نامیده میشود را به درون بافت بدن میزبان فرو می کند و از خونش استفاده می کند که در این حالت جداسازی کنه به شکلی که کاملا از بدن خارج شود مشکل است، چرا که ضمائم قسمت جلویی به شکل قلابهایی به بافت درونی بدن متصل هستند و در صورتی که سعی کنیم کنه را با ابزاری مانند پنس یا موچین جدا کنیم، قطعا قسمتی از بدن کنه درون بافت میزبان باقی مانده که ممکن است سبب عفونت شود.

لازم به ذکر است کنه های دامی که معمولا از میزبان های متنوعی تغذیه می کنند می توانند سبب انتقال بیماری های باکتریایی، ویروسی، اسپیروکتی و... شوند، بدین جهت خارج سازی هرچه سریع تر این موجودات ریز از سطح بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

راه های پیشگیری از گزش کنه:

۱- پوشیدن پیراهن آستین بلند و شلوار بلند

۲- عدم استفاده از لباس های پشمی

۳- از نشستن در مکان های مرطوب و مشکوک خودداری شود

روش های خارج سازی کنه از بدن انسان:

در منابع آمده است که با آغشته سازی یک تکه پنبه به اتر، بنزین، نفت سفید، گلیسیرین و پارافین مایع و مالش آن بر روی کنه می توان آن را از پوست جدا ساخت.

 روش سنتی که در دهستان بنافت مرسوم است:

 مقداری از  خاکستر چوب(کلین) را بر روی کنه  به آرامی  مالش می دهند بعد از چند ثانیه کنه از  بدن انسان  زنده جدا می شود سپس آن را از بین می برند.

 روشی که خودمان برای جدا سازی استفاده کردیم:

از آنجایی که در ساری به خاکستر دسترسی نداشتیم، کمی فکر کردیم تا ببینیم چه خاصیتی در خاکستر هست که سبب جدا شدن کنه می شود، مطمئنا قدیمی ترها به خاطر دارند که از خاکستر برای شستشوی ظروف استفاده می شد، که این ناشی از خاصیت قلیایی خاکستر چوب است، خاصیتی که در مواد شوینده و به خصوص در صابون یافت می شود، پس دست به کار شدیم و با مالش آهسته صابون بر روی کنه آن را به راحتی از پوست جدا نمودیم.سپس آن را از بین بردیم.





با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرامی بنافت بپیوندید

benaft11@

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۵ ، ۱۷:۴۵
دوستعلی علیخانی

دریاچه چورت یا میانشه در شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، روستای چورت واقع شده است. فاصله روستای چورت تا شهر ساری 57 کیلومتر می باشد.
ساری تا سه راهی تاکام 23 کیلومتر – سه راهی تاکام تا عبور روستاهای وناجم، ورنام و چورت 19 کیلومتر- از جاده کیاسر
تا روستای چورت  15  کیلومتر- روستای چورت تا دریاچه میانشه 10 کیلومتر (خاکی)
گروه کوهنوردی اورشمک مسیر میانبر را جهت عزیمت به دریاچه انتخاب کرد که در نقشه، مسیر با رنگ قرمز نمایان است.

مسیر عزیمت به دریاچه چورت

گروه کوهنوردی اورشمک بنافت، دریاچه چورت، نوزدهم فروردین نود و پنج

جهت نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

بقیه عکسها ادامه مطلب

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۵ ، ۲۲:۲۱
دوستعلی علیخانی

دوک نخ ریسی (کتلوم ketloom- کاتلام kaatelaam- کاتلوم kaatloom)

دوک :آلتی که با آن نخ می ریسند.

دوک نخ ریسی (کتلوم ) اولین وسیله ای نخ ریسی بود که به دست بشر اختراع شد. تکامل این وسیله نقش مهمی در صنعت نساجی داشت.و موجب پیدایش چرخ نخ ریسی( چل ) گردید.

برای نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

تصویر فوق نمونه ای از نخ ریسی در ایران باستان را نشان می دهد. زنی با دستانی پوشیده از زیور آلات، به حالت غیر رسمی و چهار زانو در برابر میزی نشسته. او دوک نخ ریسی را که در بالا دارای فرمی گُل مانند است با دست چپ خود گرفته است. لباس تونیک مانند بدون آستینی به تن دارد.

شخصی که در پشت ایستاده، لباسی آستین کوتاه به تن دارد. در این تصویر صندلی با پارچه ای پوشیده شده و در برابر میزی که پایه های کوتاه و رویه ای ضخیم دارد، قرار گرفته. بر روی میز ماهی و شش الی هفت عدد نان وجود دارد. به نظر می رسد زن از طبقه ی بالای اجتماعی باشد. چون خدمتکاری در پشت سرش مشغول باد زدن او است. این اثر در موزه ی لوور فرانسه نگهداری می شود و متعلق به شوش و مربوط به قرن هفتم یا هشتم پیش از میلاد است.

ساختار دوک نخ ریسی در مناطق مختلف ایران اندکی با هم تفاوت دارد. ولی کارکرد همگی شبیه به هم است.

ساختار دوک نخ ریسی در دهستان بنافت

کتلوم از دو قطعه چوب تشکیل شده است.قطعه اول به طول پانزده سانتیمتر و قطر سه سانتیمتر. قطعه دوم به طول بیست سانتیمتر و قطر  یک سانتیمتر که قسمت انتهای یک سر آن به صورت قلاب می باشد. قطعه دوم درقسمت میانی قطعه اول به صورت عمود با نخ بسته می شود.

نحوه کار با دوک نخ ریسی (کتلوم)

فرد ریسنده، یک دسته (گنده کا)پشم شانه شده ( شون سَر بَزه) گوسفند یا بز را دور مچ دست چپ خود می پیچد، تارها را با نوک انگشتان خود می کشد و با حرکت دورانی دوک (کتلوم) که به انتهای نخ آویزان است پشم را به نخ تبدیل می کند.

پشم تبدیل شده به نخ  جهت تهیه ریسمان (رسن )،جوراب، دستکش، کلاه، شال گردن، البسه و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

در حال حاضر این صنعت در اکثر روستاهای دهستان بنافت به فراموشی سپرده شده است و بیشتر در جشنواره های بومی و محلی روش کار با کتلوم را برای مردم به نمایش می گذارند.

برای نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۵۵
دوستعلی علیخانی

عَجِبْ سِفره‌ای پَهن هاکرده خِدا

روزِ سیزدِه دِ فصل هِدائه یَک جا

دَشْتْ شِه جیفْ پیله ونوشه دَکِرده

اِسپه چارقَدْ وِنه رو ره بهیته

گوجوجوک و چِپْچِپا کِردنِهْ تالّی

تی تی اِ چِش از سردی مشته اَسری


شعر: دوستعلی علیخانی

تصاویر روز ۱۳ فروردین، روستای سنگده



جهت مشاهده تصاویر در سایز اصلی، روی آن کلیک کنید


با تشکر از آقای باقر فرهادی سنگدهی بابت ارسال تصاویر



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۹۵ ، ۰۰:۳۰
دوستعلی علیخانی

سیزده فروردین ۱۳۹۵به دلیل بارش باران در مناطق میان بند و دشت و بارش برف در ارتفاعات و روستاهای ییلاقی، مازندرانی ها  خانه نشین شدند.

بسیاری از افراد از قبل برنامه ریزی کرده بودند که به کجا و با چه کسانی به دل طبیعت بزنند. اما این اتفاق نیفتاد و موجب ناراحتی آنان شد. اما عده ای هم از بارش برف و باران خوشحال شدند، شاید تعحب کنید که این دسته از افراد چه کسانی هستند. 

دوستی نقل می کرد:تعدادی از گوسفندان دامداری در روز سیزده بدر سال گذشته در اثر خوردن زباله های به جا مانده از به اصطلاح طبیعت گردان تلف شدند. ایشان از خدا درخواستی داشتند: خدایا من و خیلی از افراد دلسوز محیط زیست نتوانسته ایم این مردم را متوجه اشتباهاتشان کنیم پس شما لطفی در حق ما بدبخت، بیچاره ها بکنید، بارالها روز سیزده بدر سال آینده باران رحمتت را نازل کن تا مردم نتوانند از خانه هایشان بیرون بیایند تا دام هایم تلف نشوند. گویا دعای این دامدار مستجاب شد. 

سوال:  آیا در دیگر کشورها هم مردم نسبت به طبیعت بی احترامی می کنند؟

برخورد نهادهای دولتی در دیگر کشورها نسبت به این گونه از افراد چگونه است؟

در کشورهلند مردی ته مانده سیبی را از ماشین به بیرون پرت کرده بود مبلغ 2200 یورو جریمه شد و جالب‌تر این که شبکه‌های مختلف تلویزیونی ده‌ها بار تصویر او را نشان دادند!

 در کشور کره جریمه ریختن اندکی زباله در خیابان برابر با 11 تا 13 درصد پایه حقوق یک کارمند است.

در سنگاپور ریختن زباله در معابر عمومی جرم محسوب می‌شود و پلیس می‌تواند فردی را که در معابر و خیابان‌ها آشغال ریخته جریمه کند.

جالب‌تر این که اگر فردی سه بار به دلیل کثیف کردن خیابان‌ها، توسط پلیس سنگاپور جریمه شود برای بار چهارم دولت او را مجبور خواهد کرد روز یکشنبه با پیش بندی که روی آن عنوان «من شهر را کثیف کرده‌ام» نوشته شده است، خیابان‌های شهر را جارو کند.

در انگلیس، پلیس رانندگانی را که از خودرو زباله به بیرون پرتاب می‌کنند، جریمه می‌کند.

در ژاپن هر کس که کوچک‌ترین زباله یا حتی آب دهان را در معابر عمومی بریزد 80 تا160 ین جریمه می‌شود.

                         ( میان ماه من تا ما گردون             تفاوت از زمین تا آسمان است )

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ فروردين ۹۵ ، ۲۱:۲۷
دوستعلی علیخانی

چن روز پیش جلوی درب ورودی درمانگاه سنگده با دوستم آقای فرهادی از طرفداران سر سخت محیط زیست، ملاقات کوتاهی داشتم. ایشان فرمودند از منطقه مرسی سی و تلارسربند بازدید داشتم.صحنه های عجیب و غریبی از همنوعان خودمان دیدم که به جون طبیعت مظلوم و بی دفاع منظقه افتادن.از زباله گرفته تا نوشتن یادگاری بر روی درختان و حتی قطع درختان جوان و...  قراربود یک سری عکس از این مناظر دلخراش برام ایمیل کنن که این اتفاق نیفتاد.

برای نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

با توجه به اینکه فردا روز طبیعت(سیزده بدر) است برحسب وظیفه تصمیم گرفتم مطلبی در همین خصوص منتشر کنم تا کمکی به خودمان که اصلی ترین بهره را از این طبیعت خدادادی می بریم کرده باشیم.
عصر روز سیزدهم فروردین هزار و سیصد نود و چهار بعد از مهمان نوازی طبیعت، اطراف خودمان را تمیز کردیم و زباله ها را در صندوق عقب ماشین گذاشتیم سپس آماده ی حرکت به سمت منزل شدیم، ناگهان کسی مرا صدا زد علی علی ... از ماشین پیاده شدم.
 بچه ها گفتند: کجا؟ 
 گفتم : کسی منو صدا زد.
 بچه ها گفتند: ما که چیزی نشنیدیم!!!
 هر چه می گذشت بر تعداد و بلندی صداها افزوده می شد ، آرام آرام و با احتیاط به سمت  منبع صدا حرکت کردم.دیدم درختی کهنسال، تنه ی درخت جوانی را به آغوش کشیده و اشک از دیدگانش جاریست.
 گفتم: چی شده؟
 گفت از من می پرسی؟ برو از همنوعانت بپرس.با دستهایم محکم به سرم کوبیدم و عرق شرم از سر و رویم جاری شد، آخه چرا باید اینجوری باشه؟ کجای این کره ی خاکی رسم بر اینه که میزبان، میهمانانش را به بهترین نحو پذیرایی کنه اونوقت مهمان بیاد با تبر به جون جگر گوشه اش بیفته و جلوی چشمانش فرزندنش را قطعه قطعه کنه.
به سوی صدای دیگر رفتم...دیدم بلبلی ناله و شیون می کنه، از او پرسیدم دردت چیه؟
گفت:انسان نماها تخم هایم را به سرقت بردند، لانه ام را که با هزاران امید ساخته بودم ویران کردند و بال هایم را شکستند و توان پرواز را از من گرفتند، بار دیگر از خجالت دستهایم را بر روی چشمانم نهادم تا دیگر بیش از این شاهد این صحنه ی دلخراش نباشم.
به سمت اتومبیلم حرکت کردم در مسیر پرندگانی را دیدم که به صورت دسته جمعی روی آب رودخانه شناور بودند. گفتم عجب منظره ای، بهتره کمی جلوتر برم و چن تا عکس بندازم.این بار نزدیک بود قلبم از کار بیفتد. پرنده ای در کار نبود!!! مگه ما انسان ها جایی برای پرندگان باقی گذاشته ایم؟!
به نظر شما آنها چه بودند؟ آری حدس شما درسته...ظروف خالی نوشابه و...بود که این صحنه ی تاسف بار را پدید آورده بودن.
چند سوال از این مردم متمدن ؟؟؟
1- اگر فرزندتان را مقابل چشمانتان قطعه قطعه کنند عکس العمل شما چه خواهد بود؟
2- اگر در حیاط یا جلوی درب منزلتان زباله بریزند ، شما با شخص خاطی چه برخوردی خواهید کرد؟
3- اگر شخصی به حریم خصوصی شما تعرض کند و سرپناهتان را که با خون و دل ساخته اید آسیب برساند چه می کنید؟

قضاوت با خودتان


برای نمایش تصویر در اندازه واقعی روی ان کلیک کنید.

در خاتمه جا دارد از آن دسته از عزیزانی که در روز سیزده بدر آداب مهمانی رفتن به طبیعت را خوب بجا می آورند تقدیر و تشکر کنم.

بعد از انتشار این پست آقای فرهادی لطف کردند و عکس هایی از مرسی سی و تلارسربند برایم فرستادند.که در ادامه می توانید آنها را مشاهده کنید.

                                         ( شاید به خودمان بیاییم. شاید!)






برای نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۴۳
دوستعلی علیخانی

پیامک روزمادر به زبان مازندرانی

  • ننا جان ته روز موارک، اگه تموم دنیای خشی ره مره هادن هیچوقت ته گرم کشه نوونه.

  • جان مار ته روزموارک، خداجه خوامبه همیشه سلامتی داری.

  • جان مار ته شه جوونی ره مسته پیر هاکردی، ایشاالله که قدردون ته زحمت ها بوشم.

  • ننا جان ته دور بگردم، ته روز موارک.

  • ننا جان همیشه مه قلب جا دارنی، ته روز موارک.

  • ننا جان ته روز موارک، ایشاالله ته ساهه همیشه مه سر بالا دووشه.

  • جان مار ته خسته تن بلاره، ته روز تره موارکا.

  • جان مار ته روز موارک، همیشه ته دعاگو هستمه، ایشاالله عاقبت به خیر بووشی.



برای نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ فروردين ۹۵ ، ۱۴:۱۷
دوستعلی علیخانی

تخم مرغ بازی

تخم مرغ در باور مازندرانی ها نشانه ی فراوانی، برکت، زایش و تداوم زندگی است. به همین دلیل اهالی دهستان بنافت دو روز مانده به عید تخم مرغ ها را آب پز می کردند سپس آنان را رنگ کرده و در ایام عید به مهمانان هدیه می دادند و با تخم مرغ ها بازی می کردند که این بازی تا روز سیزدهم عید ادامه داشت.

 نحوه بازی مرغنه جنگی: ابتدا طرفین به توافق می رسیدند که چه کسی بنشیند( یعنی چه کسی تخم مرغ را در دستش نگه دارد) سپس می گفتند سَرِه سَر، سَرِه تَه، سَرِه وَر.

سره یعنی جنگ.

سره سر، یعنی جنگ از سر تخم مرغ ها.

سره ته، یعنی جنگ از ته تخم مرغ ها.

سره ور، یعنی جنگ از پهلوی تخم مرغ ها.

وقتی توافق نهایی انجام می شد یکی از طرفین تخم مرغ را در مشت خودش نگه می داشت طوری که سر آن از میان شست و انگشت پهلویی بیرون بود آن گاه طرف مقابل با تخم مرغش ضربه ای به تخم مرغ او وارد می کرد هر کدام از تخم مرغ ها که می شکست صاحبش بازنده بود و باید تخم مرغش را به طرف مقابل یا برنده می داد.

اگر در توافق اولیه سره سر را انتخاب می کردند هر تخم مرغی که می شکست صاحبش بازنده محسوب می شد و باید ته تخم مرغ (سره ته) را برای ضربه پذیری در اختیار حریف قرار می داد. در مرحله ی آخر همانند مرحله ی قبل تخم مرغی که می شکست صاحبش می بایست پهلو های تخم مرغش( سره ور) را در اختیار حریف قرار می داد.

در طول تاریخ افرادمتقلب کم نبودند در این بازی هم افرادی از طریق تقلب برنده مسابقه می شدند. از توضیحات این قسمت صرف نظر می کنم وقتی تقلبی آشکار شود در نهایت جنگ و دعوا را به همراه خواهد داشت و این کار ما را از اصل نوروز که پیام آور صلح و دوستی است دور می کند.

این مراسم در حال حاضر در بسیاری از روستاهای ییلاقی با شدت و ضعف انجام می شود.

     

                                                     
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ فروردين ۹۵ ، ۱۰:۳۹
دوستعلی علیخانی

صعود به قله چهار تپه با حضور گروه کوهنوردی اورشمک بنافت

 در یک روز بهاری و مفرح از روستای دادوکلا به سمت قله  1780 متری چهار تپه واقع در روستای دادوکلا (دهستان بنافت، بخش دودانگه شهرستان ساری ) حرکت کردیم بعد از پشت سر گذاشتن روستای دادوکلا  و مراتع سرسبز به قسمت غربی روستای ولیکچال رسیدیم. از همین نقطه مسیر پاکوب جنگلی آغاز شد. درختان، تازه شروع به جوانه زدن کرده بودند. درختانی مانند آلوچه و سیب جنگلی مملوازشکوفه شده بودند و چشم هر بیننده ای را خیره می کردند. بلبلان و پرندگان دیگر هم با آواز خواندنشان نوید بهار هزار و سیصد و نود و پنج را می دادند و اعضای گروه را سر ذوق آورده بودند.

آن سوی دیگر کوه های سر به آسمان ساییده نرو و خرو ، کیجا قلعه، ارفع کوه، زرشکین ، شاهدژ، چهارنو، نفتک، اچو و ... با انبوه ای از برف هنوز لباس زمستانه را از تنشان بیرون نیاورده بودند. خلاصه با دیدن این همه زیبایی خستگی مسیر را به هیچ وجه حس نکردیم. بعد از یک ساعت و نیم پیاده روی و جنگل نوردی به قله ی جنگلی چهارتپه رسیدیم. بسیاری از روستاهای بخش دودانگه از فراز این قله قابل رویت بودند.

اهالی بنافت به این قله چهار تپه ی کول می گویند. (کول یعنی برجستگی، برآمدگی) به دلیل اینکه این قله نقطه مشترک یا محل تلاقی چهارتپه می باشد، نام آن را چهار تپه ی کول نهادند.

تپه شماره یک : از روبروی روستاهای دادوکلا و سودکلا آغاز و به قله چهار تپه ختم می شود.

تپه شماره دو : از قسمت شمالی روستاهای وزملا، درزیکلا و سنگده آغاز و به قسمت شرقی روستای ولیکچال رسیده و از همان نقطه به قله چهار تپه ختم می شود.

تپه شماره سه : از روستای خوشرودبارآغاز و به قله چهارتپه ختم می شود.

تپه شماره چهار: ازقسمت شمالی  روستای ولیکبن ( منطقه تنگه) آغاز و به گردنه کله رسیده وادامه آن به قله چهارتپه ختم می شود. 

یک توصیه : قله چهار تپه برای افراد مبتدی و کسانی که علاقمند هستند به صورت خانوادگی آن را صعود کنند گزینه مناسبی است.

                     مسیر صعود گروه کوهنوردی اورشمک به قله با خط سفید نمایان است

                               برای نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.
بقیه عکس ها ادامه مطلب
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۹۵ ، ۰۹:۰۱
دوستعلی علیخانی

خانه معلم آموزش و پرورش منطقه دودانگه در روستای افراچال بر فراز تپه ای که مشرف به دریاچه سد سلیمان تنگه می باشد واقع شده است.این مجتمع اقامتی دارای سه اتاق، دوازده تخت و پارگینگ است. 

اماکن دیدنی اطراف خانه معلم دودانگه:

  • اسکله شیرین رود
  • دریاچه سد سلیمان تنگه،مکانی مناسب جهت ماهیگیری با لنسر
  • امامزاده صالح 
  • قله  جنگلی اچو یا ولکول، ارتفاع ۱۷۵۰ متر 
  • تاج و آبشار سد سلیمان تنگه 
  • جنگل های زیبا که در تمامی فصول، مخصوصا فصل پاییز دیدنی است.

     آدرس: ساری، جاده تاکام، جاده دودانگه، روستای افراچال ، کیلومتر ۴۵ ساری

برای نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ فروردين ۹۵ ، ۱۸:۰۵
دوستعلی علیخانی

نوروز، یادگار ماندگار یاران دیروز این دیار
و پاسداشت پاکی ها، نیکی ها و پهلوانی ها

بر همه بنافتی های نیکوسرشت خجسته باد.

برای نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

نوروز 1395 مبارک

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ فروردين ۹۵ ، ۰۶:۵۸
دوستعلی علیخانی