بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

مگس سینوس بینی گوسفند

دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۳۶ ب.ظ

با شروع فصل گرما دامداران دهستان بنافت و استان مازندران با پدیده ای به نام مگس سینوس بینی گوسفند مواجه می شوند. که باعث مشکلاتی برای آنان می شود. به همین دلیل در این پست در مورد این مگس مطالبی خدمت عزیزان ارائه می کنم.

این مگس در بسیاری از حیوانات اهلی و گاهی در انسان ایجاد بیماری می کند.  به این مگس ، مگس سینوس بینی گوسفند یا سسپو می گویند. این مگس لارو خودش را در زخم های سطحی ، دهان ، گوش ، بینی و چشم انسان یا حیوان رها می سازد که باعث بیماریی به نام میازیس یا میاز می شود.موارد میاز انسانی بیشتر در چشم و گلو ایجاد می شود.

علائم میاز چشم :

 ایجاد التهاب و آماس ملتحمه ، آبریزش و خارش چشم

علائم میاز گلو :

 التهاب حلق و تارهای صوتی ، اشکال در تنفس و تکلم ، سوزش ، سرفه های ممتد و کلافه کننده ، آبریزش بینی

راه های پیشگیری :

·          استفاده از ماسک،طوری که بینی و دهان را بپوشاند.

·          استفاده از عینک

·          قرار دادن چوبی نازک به طول ده سانتیمتر در دهان و جنباندن آن

·          پوشاندن و ضد عفونی کردن زخم های سطحی

·          فاصله گرفتن از گوسفندان یا بز در اوج گرمای روز ( چون بیشترین فعالیت این مگس در اوج گرمای روز است )

درمان :

·    در صورت ایجاد میاز در زخم محل آلودگی را با لایه ای از روغن های نفتی مثل پارافین بپوشانید.سپس لاروها را از محل زخم خارج سازید.

·    در میاز گلو خوردن روغن ولرم توصیه می شود. چون روغن باعث تحریک لاروها و رها شدن آنها از مخاط گلو می شود. 

·    در صورت میاز در چشم حتما به پزشک مراجعه شود. تا لاروها را از چشم خارج سازد.

نکته :

دامداران دهستان بنافت در صورت ایجاد میاز در گلو از آبلیمو ، انواع ترشی ، نوشابه و ادرار گوسفند جهت از بین بردن لاروها بهره می جویند.


با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرامی بنافت بپیوندید

benaft11@



 

نظرات  (۳۲)

سلام حدود دو هفته پیش گرفتم ولی زود متوجه شدم و الکل قرقره کردم و همون موقع اسفند دود دادم و مثل دود سیگار با تنفس کشیدن در مجاری تنفسی دود رو حبس کردم و دوباره سرکه قرقره کردم و الکل بطوریکه که در 24ساعت حدود 5مرتبه این کار رو تکرار کردم و بعد از 24ساعت دیگه متوجه چیزی نشدم 

با عرض سلام چنانچه سسپو به چشمتون زد پماد چشمی تتراسکلین بریز داخل چشم چشماتون چند دقیقه ببندید سسپوها جزب پماد میشن پماد و نابود میشن 

سلام منم هم چند روزی هست آلوده به این حشره لعنتی شدم، و مدام سرفه می‌کنم ، به دکتر مراجعه کردم ، برام آنتی بیوتیک نوشت و دو شربت سرفه.

امیدوارم درمان بشم

سلام بنده استان هرمزگان زندگی میکنم وفصل بهاروتابستان ازاین پشه هازیادمیشه ماکه چندین باردچاراین مگس زدگی شدیم توصیه میکنم اگه به دهان شما.زد سریع  یکم بنزین درون دهان کنیدو دوربریزید ان شاالله خوب میشه ..البته به دهان توصیه میشه برای چشم خطرناکه بنزین

سلام بنده استان هرمزگان زندگی میکنم وفصل بهاروتابستان ازاین پشه هازیادمیشه ماکه چندین باردچاراین مگس زدگی شدیم توصیه میکنم اگه به دهان شما.زد سریع  یکم بنزین درون دهان کنیدو دوربریزید ان شاالله خوب میشه ..البته به دهان توصیه میشه برای چشم خطرناکه بنزین

منم  عصری  این   اتفاق برام  افتاده  کلی بالا اوردم    خارش  گلو   گلو  درد  سرفه   آبریزش  بینی  دارم  دکتر  رفتم  آمپول  قرص  داده   امیدارم  بدتر  نشم  

همون لحظه اول اگه فهمیدی باید بری اگه سیگار بود بهتر اگه نه نزدیک خونه بودی چای یا آب خوب خوب شیرین کن و بخور که هنوز توی گوشت گلویت ننشته با چای شیرین میره توی شکمت و میمره اگه نشد باید تا یک هفته تحمل کنید بعد یک هفته کم کم  خوب میشه 

سلام دوستان 

من در جنوب به این پشه الوده شدم وخارش شدید در گلو احساس می کردم که باعث تحریک گلو ودر نتیجه سرفه های مکرر و کلافه کننده توأم  با آب ریزش بینی میشد درگیر بودم وتا سه روز از همه روش ذکر شده هم استفاده کردم اعم از دود سیگار، روغن، اب تنباکو و...... که مثمرثمر نبود که نهایتا با مراجعه به کلینیک دامپزشکی محل شربت هیدروکسی زین بهم پیشنهاد شد که با قرقره کردن کلیه علایم از بین رفتن و دیگه وجود پشه و خارش در گلو رو حس نکردم لذا لازم دونستم تجربه خودم رو به اشتراک بذارم... 

۰۲ تیر ۹۹ ، ۱۹:۱۶ میلاد فرهادی

سلام . من ۴روزی میشه به وسیله این حشره آلوده شده ام . ولی دقیقا نمیدونم کجا تخم گذاری کرده است ، ازچشمانم آب میاد و داخل دماغم انگار یه چیزی وول میخوره که باعث آبریزش و عطسه پی در پی میشود .

ته گلویم هم احساس خارش دارم .

از محلی ها پرسیدم گفتن از کشک نرم یا همان شیراز استفاده کنم البته نمک زیادی روش بریزم .

این کارو کردم اما نفهمیدم تاثیر داشت یا نه .

سوال من اینجاست که از کجا باید فهمید که این حشره در کجا تخمگذاری کرده .. الان هم چشمم و هم بینی ام و هم گلویم درگیرن .

ممکنه منبع لاروها کجا باشند ؟

لطفا راهنمایی کنید .

پاسخ:

درود
بنده پزشک نیستم اما در خصوص درمان اشاراتی در پست مگس سینوس بینی گوسفند داشته‌ام 
نظرات دیگران را در همین پست مطالعه کنید شاید نکاتی دستگیرت شد 
حتما به پزشک مراجعه کنید 

من دامدارم و چندین بار به مگس میازیس یا همون سسپو مبتلا شدم مدت رشد و زندگی آن در هر قسمت آلودگی حدود یک هفته است.

تا الان هیچ دارو و روش خاصی برای جلوگیری از این بیماری پیدا نشده .

درخواست داریم این پشه را در لیست بیماری های خطرناک قرار دهند.

 

از وقتیکه لارو وارد بدن میکنه آدم گرفتار میشه تا روز بعد همون موقع.دوا درمون قطعی هم نداره

بهترین راه تریاک شیره هست و سیگار

من دچار این لارو ها شدن و چتد روز نمی تونم به خاطر سرفه متعدد به مدرسه برم و اینا باعث خارش گلو و ابریزش بینی من شد ایا با کشیدن سیگار تاثیری داره یا نه؟

 

 

پاسخ:
درود 
خیر 
با سلام.بنده حدود دوازده روز پیش این مگس از راه دهان آلوده ام کرد در طول این مدت سیگار ، تریاک استفاده کردم برا مدت محدود آروم میشی ولی دوبار فعالیتشان شروع میشه .خیلی کلی بگم دوره رشد لارو این حشره حدود هفت روز هست که بعد از ی هفته فرد عادی به وضعیت عادی بر میگرده.هیچ درمان قطعی برا افراد آلوده به این مگس وجودنداره!
سلام منظورتون از روغن ولرم  چه روغنی هستش
سلام من چند روز پیش تو حیاط خونمون داشتم میخندیدم یک دفعه یک مگس داخل دهانم رفت و فکر میکنم خارج شد از دهانم از همون موقع یک حس بد و خارش مانند دارم در گلوم دارم ینی میاز گرفتم من در تهران زندگی میکنم و از گاو و گوسفند هم دورم الان روغن زیتون باعث خوب شدن میشه ؟ یا روغن گرچک چه مدت و چه میزان باید بخورم؟
باسلام . پدرم موقع پشم چینی دچار قرمزی و سوزش چشم دچار شد ک نگاه کردم دیدم داخل چشمش حدود ۶ -۷ عدد کرم بسیار ریز وجود داره که گویا از همین نوع لارو ها بود که با چشم به سختی دیده میشد. اومدیم خونه و قطره چشم مصنوعی ریختم توش و با کمک یه تیکه دسمال کاغذی و کاغذ  به صورتی که یک نفر پلک های بالا و پایین رو باز نگه داشته بود اونا رو دونه دونه از چشم خارج کردم ک در عرض یه روز چشم به حالت عادی برگشت. البته چسبندگی اونا خیلی زیاده وچشم هم حساسه یکم به سختی میشه خارجشون کرد.اگه موقعی ک به سمت گوشه بیرونی چشم بیان خارج کردنش راحت تره تا وسط و یا گوشه سمت بینی. ولی اگه بیمارتون خیلی حساس (سوسول)باشه میتونید به چشم پزشک مراجعه کنید.هرچه سریعتر خارج بشه چشم دچار اسیب و درد کمتری میشه و بیمار کمتر عذاب میکشه .به امید اینکه خودش خوب بشه دست رو دست نذارید.
سلام من یه بز دارم پاش عفونت کرد وطبق معمول با سرم شستوشودادم وبستم اما الان کرم زده الانم با الکل و سرم میشورم ولی افاقه نمیکنه میخواستم راه درمانش روبدونم ممنون میشم اگه راه درمانش رو بفرمایید
پاسخ:
درود
بنده در این مورد اطلاعاتی ندارم 
بهتره به نزدیکترین دامپزشکی محل سکونت‌تان مراجعه کنید 
سلام،من یک ماه بیشر است که حشره وارد بینی من شده هر کاری میکتم خوب نمیشه و ریزش بینی بیشره شده ،نمیدونم باید چکار کنم
پاسخ:

درود
بنده پزشک نیستم اما در خصوص درمان اشاراتی در پست مگس سینوس بینی گوسفند داشته‌ام 
نظرات دیگران را در همین پست مطالعه کنید شاید نکاتی دستگیرت شد 
حتما به پزشک مراجعه کنید 
۱۶ مهر ۹۷ ، ۱۶:۵۱ عبدالرضا حیدری بوشهری
با سلام خدمت دوستان عزیز. اطلاعات بنده هم زیاد نیست.ارشد تغذیه دام و طیور هستم. اما خواهرزاده من یکسال پیش در حالیکه توی ماشین در حال رانندگی بود و عینک برجشم داشت با باز کردن یک لحظه شیشه ماشین آلوده به این مگس شد از ناحیه چشم. میگفت خیلی کار کردم شیر توی چشمم ریختم اما رشد کرمها بیشتر شد با چایی چشمم شستشو دادم ولی کمی نکرد فقط بدتر شد. تنها راه نجات قطع کردن اکسیژن به کرمهاست.گفت دود سیگار تو چشمم فوت کردند بهتر شد و حرکت کرم ها کم میشد و یک پماد توی چشم خالی کردم و با خفه شدن کرم ها همه از بین رفتن. پس روغن میتونه با بستن راه هوا کرمها را بکشه یا دود سیگار. امتحان کنید ضرر نداره.
با سلام من در کارآموزی دامپزشکی خودم به این لارو مبتلا شدم که از سرفه کلافه شده بودم و درمان حساسیتی کردم که فایده نداشت ولی با کشیدن دو نخ سیگار پی در پی و غورت دادن دود ان بهبودی کامل پیدا کردم 
من امروز مبتلا به این حشره عوضی و موزی شدم دارم خفه میشم او رو خدا راهنمایی کنین دکتر هم رفتم یه آمپول ضدحساسیت زده فایده نداره که نداره
پاسخ:
درود
بنده پزشک نیستم اما در خصوص درمان اشاراتی در پست مگس سینوس بینی گوسفند داشته‌ام 
نظرات دیگران را در همین پست مطالعه کنید شاید نکاتی دستگیرت شد 
سلام بنا به پیشنهاد یکی از دوستان سه تا چهار بار در روز سه یا چهار حبه سیر را خرد کرده با آب قورت دادم میگویند حشرات از سیر خوششان نمی آید چون وقتی در بدن و خون بوی سیر باشد یا می‌میرند یا میروند  الان خیلی خوب شدم پرده گوشم جوش خورده و دیگه حرکت و صدایی حس نمیکنم فکر کنم این صداها و حرکت‌ها همگی بدلیل پارگی پرده گوشم بوده یا اگر چیزی بوده از بین رفته از راهنمایی و پیگیری شما سپاسگزارم
سلام مدت دو ماه است سینوسهایم عفونی شده و گوشهایم عفونت کرده اند با آنتی بیوتیک بهتر شده ام ولی عفونت گوشم هنوز خوب نشده در بینی و گوش میانی احساس حرکت میکنم حتی به متخصص گوش حلق و بینی مراجعه و گفت کنار پرده گوشم لخته خون دیده میشه که کمی سوراخ است درست در زیر سوراخ حرکت جانوری را حس میکنم  و حتی رد ووبدل هوای تنفسی جانور از گوش و سوراخ را حس میکنم گوش را شستشو داد ولی لخته خون نرفت و همچنان صدای شبیه نفس کشیدن متناوب حشره ای در گوشم و لرزش آنرا زیر نرمه گوشم حس میکنم و در پایین سینوس بینی راست و بالای سینوس بینی چپ نیز همین حرکت را دارم چکار کنم بسیار کلافه شده ام آیا این میتواند همین نوع مگس باشد درمان آن چیست پزشکان چنین چیزی را باور نمی‌کنند چکار کنم نجاتم دهید آیا میشود با جراحی اینهمه را خارج کرد اگر باور کنند یا راه دیگری هم هست
پاسخ:
سلام
توجه داشته باشید که من پزشک نیستم و پاسخی که میدهم کارشناسی نیست. بهتر است به یک پزشک متخصص زبده مراجعه کنید. اما تا آن‌جایی که می‌دانم پس از تفریخ حشره کامل از شفیره، حشره معمولا بدن میزبان را ترک می‌کند و بعید است که حشره کامل در بدن باقی بماند.
از وقتی این بحثا پیش اومده هر پشه ای میبینم میترسم که نکنه ازون پشه ها باشه ..  من تهرانم . اینجام ممکنه باشه این بیماری یا فقط جایی که دام هست هستند ..‌و اینکه چه شکلین .. چون فصل گرماسو اوج وجود حشره ها .. از کدوم‌حشره ها باید دوری کنیم . من هرحا میگردم عکسشون نیست 
پاسخ:
این مگس معمولا در مکان‌هایی که دام یا لاشه‌ی دام هستند حضور دارند. مثلا در دامداری های سنتی یا صنعتی و در قصابی‌‌هایی که لاشه دام را در خارج از یخچال نگهداری می‌کنند.
در مورد شکل ظاهری این مگس‌ها پستی تحت عنوان مگس های مولد میاز  در همین وبلاگ منتشر کردم 
۰۵ مهر ۹۶ ، ۰۷:۳۶ دکتر افشار جراح بینی
خیلی خوب بود ممنون
خدا لعنت کند هر چی مگس و خر مگس را, تا به جوجه ها هم رحم نکردن, یه جوجه کفتر داشتم که کرم زد!!!!!
با سلام. برادر من در حین چیدن پشم گوسفند کرمی به داخل چشمش رفته و دکتر هم فقط یک پماد داده، بعد از یک هفته خارش و سوزش کرم تخم گذاری کرده  و الان سرش هم ورم کرده، ایا این کرم.همان است که شما  گفتید یعنی کگس گوسفند؟ باید چیکار کنیم؟ چقدر خطرناک است؟
پاسخ:
درود
به احتمال خیلی زیاد مگس سینوس گوسفند است. چون چشم یکی از اعضای حساس بدن است حتما به پزشک متخصص مراجعه کند و از خود درمانی پرهیز کند. 
بهترین درمان دارویی به نام ایورمکتین(ivermectin) است این یک فرم انسانی به صورت قرصهای 3 میلی داره و یه فرم دامی به صورت ویال تزریقی.
مصرف 3 عدد از قرص ها باهم  لارو این حشره رو میکشه البته در صورتی که عفونت مربوط به دهان یا گلو باشه میشه از غرغره کردن فرم تزریقی هم استفاده کرد ولی فرم تزریقی نباید خورده شود چون مخصوص دام است
اگرمیازگلوداشتیم ایاخوردن یاقرقره کردن ادرارگوسفندخوب است یانه
پاسخ:
ادرار یک پستاندار سالم چندان سمی نیست اما از آنجایی که ما کنترل چندانی بر روی تغذیه ی دام ها نداریم امکان دارد دچار بیمارهایی باشند که با خوردن ادرار به ما انتقال پیدا کند. مانند تب مالت یا سیاه زخم و ... 
بهترین کار برای از بین بردن این بیماری فقط و فقط یه پیف حشره کش (پیف پاف)به صورت مختصر به اطراف دهان و یا بینی پاشیده شود اثر معجزه آسای آن را خواهید دید 

پاسخ:
با سلام
گمان نمی کنم این روش مناسب باشد، مناسب که چه عرض کنم، حتی بسیار خطرناک هست.
از آنجایی که حشره کش ها معمولا روی سیستم عصبی حشرات اثر می گذارند و از طرفی نوع بافت عصبی حشرات و انسان ها مشابه هست، این عمل میتواند سبب تحریک اعصاب و در موارد شدید حتی سبب مرگ شود.

با سلام
دوست عزیز عاجزانه از شما خواستارم در مورد این بیماری و این مگس و کارهایی که برای از بین بردن لارو این مگس در انسان از سوی مردم بومی منطقه صورت می گیرد توضیح بیشتری دهید دختر من حدود یک ماه است که دچار عطسه و سرفه شدید شده در مسافرت نوروزی در جنوب کشور دختر من الوده لارو این مگس شد و ما از این بیماری هیچ اطلاعی نداشتیم وقتی به شهر خودمان در استان اصفهان برگشتیم به پزشک مراجعه کردیم اما پزشکان از این بیماری بی اطلاع هستند و درمان آن را نمی دانند ما به چشم پزشک مراجعه کردیم لارو در چشم نیست اما از بینی گاهی کرم های ریز خارج میشه ما نمی دانیم باید چه کار کنیم لطفا راهنمایی کنید یا شماره تماس بدید تا در این خصوص صحبت کنیم
ایا این بیماری خطرناک است؟؟؟؟؟
پاسخ:
با سلام
اطلاعات پزشکان عمومی در خصوص این دست از آلودگی ها به وسیله بندپایان مانند همین مگس یا کنه ها غالبا بسیار محدود است،  بنابراین شما میتوانید جهت کسب اطلاع بیشتر در خصوص این مگس به مراکز دامپزشکی شهرتان مراجعه کنید، چرا که دامپزشکان معمولا واحدهای درسی بیشتری در خصوص اینگونه آلودگی ها پاس میکنند، بنابراین ممکن است اطلاعاتی نیز در خصوص شیوه مبارزه در انسان ها نیز داشته باشند.
اما راه بهتر مراجعه به یکی از دانشگاه های علوم پزشکی شهرتان است که معولا متخصصی در زمینه حشره شناسی به عنوان هیئت علمی دارند.
البته اگر دخترتان در ناحیه گلو احساس خارش و درد دارد این نشانگر آن است که منبع آلودگی در گلو است که با مصرف روغن ولرم می توان با حشره مبارزه کرد، اما اگر چنین چیزی نیست، احتمالا منبع آلودگی متفاوت است و نیاز به خارج شدن با جراحی است.

(لازم به ذکر است که اطلاعات گفته شده در این پست و‌ پاسخ به سوال شما بیشتر جنبه اطلاعات عمومی و تجربی دارد و بنده در این زمینه هیچگونه تخصصی ندارم)


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">