بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

چگونگی نام گذاری دهستان بنافت

روایت اول: بنافت در زبان پهلوی ساسانی بن آپت (bon apt) بود. بن یعنی بیخ، منشاء. آپت به معنی آباد و مزروع می باشد. در مجموع بن آپت یعنی جا و مکان آباد .

روایت دوم: بنافت از دو بخش ساخته شده است.

بخش نخست بُنه به معنی: اتراق گاه، آغل و محل پرورش دام است.

بخش دوم آن، آفت مخف کلمه آیفت است که در زبان اوستا به معنی سود، هدیه، احسان و بخشش است.

بنابراین بنافت یا بنه آیفت یعنی محل یا مکانی که برای دامپروری بخشیده شده است.

بر اساس تقسیمات کشوری بنافت نام یکی ازدهستان های بخش دودانگه شهرستان ساری می باشد که درقسمت شمالی رشته کوه البرز مرکزی ( دامنه شمالی خط الراس قله ی نرو خرو) درمنطقه کوهپایه ای واقع شده است به طوری که زمستان آن سرد و برف گیر و تابستان آن کوتاه و خنک می باشد. این دهستان دارای یازده پارچه آبادی به نام های دادوکلا، سودکلا، ولیک چال، ولیک بن، وزملا، درزیکلا، سنگده، میانا، پاجی، جورجاده و جیجاد می باشد.

دادکـلا، سودکـلا، پــاجی، میانــا

سـنگده، جورجاده، جیجاد، وزمــلا

ولیـک بـن و ولــیکچال، درزیـکلا

دهستون بـنافت هدانــه جــــلا

این دهستان ازمواهب الهی بی شماری برخوردار است. ازجمله این مواهب می توان به جنگل های سرسبز و درختان سر به فلک کشیده، رودها، چشمه سارهای دل انگیز، آبشارها، غارها، رشته کوه البرز که همانند دیو سینه سپهر کرده و مانع عبور ابرها شده تا باران رحمت الهی را در این دهستان داشته باشیم اشاره کرد .

رودها 

1- رودخانه تلار 

این رودخانه از دامنه های سرسبز ارتفاعات کیجا قلعه، زرجو و بندبن سرچشمه گرفته و پس از عبور از روستا های سنگده، درزیکلا، وزملا، ولیک بن و روستاهای شمالی شهر زیراب به شهر شیرگاه رسیده و در نهایت به رودخانه تالار می پیوندد. 

2- رود خانه اشک 

این رودخانه از ارتفاعات گوگلی سرچشمه گرفته و پس از عبور از روستاهای میانا، پاجی، خوش نشان و کرچا در پشت دریاچه سد سلیمان تنگه آرام می گیرد.

آبشارها  

1- آبشارخزه ای عروس و داماد واقع در قسمت شمالی روستای دادوکلا

2- آبشارهای کوچک مسیر رودخانه تلار

3- آبشار سنگ نو و بزپل در مسیر رودخانه اشک

غارها 

1- غارعروس و داماد  واقع در قسمت شمالی روستای دادوکلا

2- غار تنگه لی واقع در روستای ولیک بن، تاکنون کسی نتوانسته است به انتهای غار دسترسی  پیدا کند.

اماکن تفریحی وزیارتی

1- چشمه عروس و داماد 

این چشمه درکنار آبشار و غاری به همین نام و در میان انبوه ای ازدرختان تنومند که مجموعه ای بسیار زیبا را تشکیل داده اند در قسمت شمالی روستای دادوکلا واقع شده است.

2- امامزاده سید عسکری

این امامزاده در کناررودخانه تلار و درقسمت شمالی روستای ولیک بن واقع شده است . دارای امکانات اولیه جهت اتراق مسافران می باشد.  

3- چشمه تلارسر بند

تلارسر بند در قسمت جنوبی روستای سنگده درمیان درختان راش وممرز قرار  گرفته است .درکنار چشمه اقامتگاهی جهت رفاه حال مسافران وطبیعت دوستان ساخته شده است .متاسفانه این اقامتگاه با لطف و مرحمت مسافران عزیزدر حال تخریب می باشد.

4- منطقه سرسبز بندبن

این منطقه دارای چشمه های متعدد وانواع واقسام گیاهان دارویی بوده که چشم هر بیننده ای را مخصوصا دراوایل خرداد به خودش خیره می کند .

5- حاشیه رودخانه اشک

رودخانه اشک در روستاهای میانا و پاجی واقع شده است متاسفانه بخاطربی توجه ای عده ای ازمسافران و وجود معدن سرب و فلورین این مکان زیبایی وطراوت خودش را از دست داده است.

6- امامزاده ابراهیم

 این امامزاده در مسیر جاده میانا به سنگده ودر بین جاده پرپیچ وخم، مشرف به روستای میانا قرار گرفته است.

7- امامزاده اسماعیل

این امامزاده در مسیر جاده فریم به روستای جیجاد در کنار رودخانه و انبوه ای از درختان جنگلی قرار دارد. به دلیل کندن اطراف امامزاده توسط افراد سودجو این مکان حال و روز خوشی ندارد.

ارتفاعات دهستان بنافت

در قسمت جنوبی دهستان بنافت خط الراس خرو نرو واقع گردیده است. این خط الراس از منطقه خطیرکوه در سوادکوه آغاز و در منطقه فینسک در پشتکوه سمنان به پایان می رسد و یکی از زیباترین مناطق کوهستانی استان مازندران می باشد که به صورت یک دیوار صخره ای عظیم منطقه سرسبز مازندران را از منطقه خشک سمنان جدا می کند. قلل مهم این رشته کوه عبارتند از: زرجو،کیجا قلعه، نرو و خرو، سه گسپنگ و گوگلی که به طور متوسط هر کدام بالای 3000 متر ارتفاع دارند. در فصل تابستان کوهنوردان زیادی به این قلل صعود کرده تا چند صباحی را به دور از هیاهوی زندگی شهری به آرامش روحی و روانی رسیده و به خداوند رحمان و رحیم نزدیک تر شوند.

مراتع دهستان بنافت

1-       مرتع بند بن و زرجو واقع در قسمت شمالی قلل نرو و کیجاقلعه

2-       مرتع گلرد واقع در قسمت شمالی قلل نرو و کیجا قلعه. ( این مرتع متاسفانه در طی سال های اخیر جزء استان سمنان شده است اما پروانه تعلیف آن به نام دامداران روستای دادوکلا می باشد و در حال حاضر از آن بهره برداری می کنند)

3-       مرتع اوپرت در قسمت شمالی کوه گوگلی. ( این مراتع همانند مرتع گلرد در طی سال های اخیر جزء استان سمنان شده است اما پروانه تعلیف آن به نام دامداران روستاهای پاجی و میانا می باشد. در حال حاضر عده ای از دامداران اقدام به ساخت خانه در این مکان کرده اند.)

شرکت چوب فریم

این شرکت در دهه 1340 در روستای سنگده بنا شده و دارای قسمت های متعددی بوده است.بسیاری از اهالی دهستان بنافت در این شرکت مشغول به کار بوده اند. اما متاسفانه در حال حاضر بسیاری از واحدها تعطیل شده اند. و تعداد معدودی مشغول به کار هستند.


در دهستان بنافت امکان دیدنی زیادی وجود دارد اما بنده در این پست مکان هایی که قابل دسترسی و مهم بوده اند را اشاره نموده ام.


روستای جیجاد

روستای درزیکلا

روستای سنگده

روستای وزملا

روستای دادوکلا

روستای سودکلا

روستای میانا

روستای پاجی

روستای جورجاده

روستای ولیکچال

روستای ولیک بن