بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

پیمایش چکل سر

پنجشنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۷، ۰۹:۴۳ ق.ظ

پیمایش مسیر چکل سر واقع در روستای آبکسر شهرستان ساری

( مشرف بر دریاچه سد سلیمان تنگه )


روز چهارشنبه هشتم فروردین نود و هفت در یک روز بهاری دل انگیز به همراه گروه کوهنوردی اورشمک بنافت از ساری به قصد روستای آبکسر حرکت کردیم. بعد از سه راهی تاکام وارد جاده دودانگه شدیم. و پس از طی مسافتی، وارد جاده‌ی آبکسر شده از میان درختان انبوه و مملو از شکوفه‌ و صدای چهچهه‌ی بلبلان که گوش‌‌ها را نوازش می‌دادند به روستای پلسک رسیدیم بعد از روستای پلسک وارد روستای زیبای آبکسر که تا چند سال پیشتر جزئی از خاک دودانگه بود شدیم.

اطراف روستا پر از گلهای زرد گیاه کلزا بود که چشم هر بینده‌ای را خیره می‌کرد و طراوت خاصی به روستا بخشیده بود. اتومبیل را داخل محل پارک کردیم و به سمت مسیر چِکل سر که مشرف بر روستای آبکسر و دریاچه سد سلیمان تنگه است حرکت کردیم. در حین صرف صبحانه در دامنه‌ی منطقه چکل سر، اطلاعاتی در خصوص منطقه از دو نفر از رهگذران محلی کسب کردیم. البته پیش از این از طریق گوگل ارث راه های منطقه را بررسی کرده بودیم. 


وقتی به منطقه چکل سر رسیدیم با مناظر بدیع و جالبی روبرو شدیم . از یک طرف قله‌ی اچو و از سوی دیگر خط الراس نروخرو که قللی مانند نرو خرو، زرجو، کیجا قلعه، گوگلی و فینسک را در خود جای داده است، خودنمایی می‌کرد. قلل چهارنو و شاهدژ نیز از دور نمایان بودند. 


خوشحالی بنده و اعضای گروه، بعد از مشاهده دریاچه سد سلیمان تنگه تبدیل به غم و اندوه شد. زیرا آب قابل ملاحظه‌ای در دریاچه مشاهده نشد و قسمت های زیادی از کف دریاچه مانند کویر خشک و بی‌روح بود و این مقدار حجم کم آب از آغاز آبگیری سد تا الان بی‌سابقه بود.


 رود‌ شیرین رود که از ارتفاعات دودانگه و رود سفیدرود یا اسپه‌رو از ارتفاعات روستاهای هیکو، تیلک و آتنی سرچشمه می‌گیرند، جوش و خروش سالهای گذشته را نداشته‌اند زیرا برفی بالای کوهها نبود تا رودها را وادار به تلاطم و جوش و خروش کند. انگار دریاچه از اینکه نمی‌تواند در سال زارعی جدید زمین‌‌های شالیزاری پایین دست را سیراب کند تا مردم از قوت لایموتشان باز نمانند خجل و سرافکنده بود. 

می‌گویند قرار است در منطقه فینسک سدی بر روی رودخانه سفید رود که یکی از منابع اصلی تامین کننده آب سد سلیمان تنگه است احداث کنند و آب آن را از طریق لوله و پمپاژ به سمنان انتقال دهند. چنانچه این اتفاق بیفتد این مقدار آب را هم در پشت سد نخواهیم داشت و عواقب ناخوشایندی را برای کشاورزان بالا دست سد از جمله بندبن، سعیدآباد ،پرویج‌آباد و ... و همچنین مناطق پایین دست سد و حوزه آبریز رود تجن شهرستان ساری و شهرهای اطراف در پی خواهد داشت. 

پیمایش رفت و برگشت مسیر جنگلی چکل سر که مشرف بر دریاچه سد سلیمان است حدود سه ساعت به طول انجامید. 


دریاچه سد سلیمان تنگه ساری با کمترین مقدار حجم آب 
از آغار آبگیری سد تا کنون 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۰۹
دوستعلی علیخانی

نظرات  (۱)

۲۹ فروردين ۹۷ ، ۱۹:۲۸ مهندس ابراهیم عالیشاه افراچالی
با سلام و احترام
سپاس بابت مطالب خوب سایت و کانال تلگرامی شما.
یکی دو تا مطلب خس که دوس دارم همه دودانگه ای ها لااقل بدونن.
یکی اینکه این سد سلیمان تنگه که ساختنش جز یک خیانت در حق مردمان بالادست و پایین دست چیزی ب ارمغان نیاورده و در این سال های خشکسالی دیگه کاملا بر ملا شده و تنها پونی که داشته برای کلیجان رستاقی ها!!!! بوده که سد رو جزو بخششون کردن و از قِبَل ِ این سد بودجه ها برا خودشون میگیرن و ولاغیر.
دو اینکه در مورد سد گلورد که مطلب گذاشتین بگم که اونم به همین شکل ک سد سلیمان تنگه اکوسیستم منطقه رو به نابودی کشونده، اونجارو هم به ورطه نابودی میکشونه و هر وقت منطقه "نمونه گردشگری سلیمان تنگه"!!!!!!!!!!!!!!!!!! تونست گردشگر جذب بکنه و امکانات گردشگری رو در خودش ببینه اونجا هم می بینه!!
سوم اینکه در منطقه ای مثل ایران که از لحاظ ژئوفیزیکی تبخیر آب های سطحی بسیار بالایی داره اساسا جمع کردن اب پشت ی چیزی مثل سد از اساس مردوده ولی خب کی تو این مملکت سر جای خودشه که اقایون مسئول بخان همچین چیزایی رو بفهمن!
حدود 200 متر بعد از تونل سد به سمت دودانگه جاده به طرز وحشتناکی دچار ریزش و رانش شده و حتی در این سال های اخیر شکست توی اسفالتش کاملا گویای نشست تدریجی جاده است ولی چ اقدامی برای این فاجعه صورت گرفته؟؟؟؟ هیییییییییییییییییچ.
جاده ای رو که زمان احداث سد سلیمان تنگه برای تسهیل در رفت وامد و عبور مرور عوامل ساخت سد به منطقه پشت سد (دریاچه فعلی) و دستری به منابع شن و ماسه و ... احداث شده رو اقایون بی هیچ مطالعه ای کردن شاهراه ساری-دودانگه بدون اینکه کمترین استاندارهای جاده سازی و نگهداریشو رعایت کنن .. بزرگترین کار عوامل راهداری هم اینه که هر چن ماه بیان و با لودر بیفتن به جون خاک پاک جنگلای کنار دست جاده و هی بتراشنش تا گشادتر سه!!!!!!!!!!!
دل ما افراچالی ها اگه پر نباشه از دست این بی خردی ها، دل من یکی به عنوان کسی که دو کلاس درس در زمینه عمران خوندم با دیدن این دریاچه که هیچ، با رفت و امد از حد فاصل مسیر دوراهی سد تا افراچال انگار که کارد خورده باشه به درد میاد ... 
قصه ای که ناشنیدنش خوشتر ...
سرتو بدرد اوردم ... ی خواهش داشتم. از این زاویه ای که عکس گذاشتی در این پست، به سمت افراچال اگه عکس انداختین لطفا برایم ارسال کنید اگه ممکنه. ممنونت میشم. مرسی
پاسخ:

سلام
بنده هم با کلیات حرف شما موافقم اما اینکه می‌فرمایید دوستان بخش کلیجان‌رستاق بیشترین بهره را از این سد برده‌اند چندان موافق نیستم. حتی در صورت عدم احداث سد نیز آن‌ها از آب کافی بهره‌مند بودند. تا آنجایی که من اطلاع دارم، آب این سد به شهرستان میاندورود، بعضی از روستاهای جویبار و روستاهای مسیر جاده دریای ساری منتقل می‌شود. 
در خصوص کاربرد این جاده نیز حق با شماست.
اما شما به عنوان یک کارشناس چه گزینه‌ای را به‌جای احداث این سد برای تامین آب پایین دست که بسیاری از آن‌ها کشاورزان و باغداران مهاجر بخش دودانگه و حتی روستای افراچال هستند پیشنهاد می‌کنید؟

عکس ها به آدرس ایمیل شما فرستاده شدند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">