بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

لماسیه

شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۵:۵۰ ب.ظ


لماسیه را دریابیم 

لماسیه در قسمت میانی خط الراس نرو خرو و در حاشیه مرتع اوپرت واقع شده است. مرتع اوپرت را دامداران روستاهای پاجی و میانا تعلیف می‌کنند. 


وقتی بر فراز لماسیه قرار می‌گیری دهستان بنافت در مقابل دیدگانت رخ می‌نماید و با جنگلی زیبا که مملو از درختان سر به فلک کشیده و در هم تنیده است مواجه می‌شوی وقتی سرسبزی جنگل را  زیر پاهایت مشاهده می‌کنی حس خوبی به بیننده القا می‌کند و موجب شادی و مسرت می‌شود و به وضوح می‌توان احساس آرامش و رها شدن از هر گونه تعلقات را در افرادی که نظاره گر این منظره رویایی هستند احساس کنی . 


بخاطر اینکه لماسیه نسبت به کوه‌های اطرافش از ارتفاع کمتری برخوردار است و سطح آن صاف است  و جاده‌ی عشایری در کنار آن احداث شده است این سالها مورد توجه طبیعت‌گردان قرار گرفته است. 

اما متاسفانه از سوی تعدادی از افراد مورد بی‌مهری قرار گرفت زیرا با اتومبیل‌های آفرود و شاسی بلند موجب تخریب گیاهان ، علف‌زارها و به آتش کشیدن گیاه گون که سریع مشتعل می‌شود شدند. همچنین با ریختن انواع و اقسام نایلون و بطری‌های آب و نوشابه منظره زشتی را بوجود آورده‌اند و دل طبیعت دوستان را به درد آوردند.


 ته مانده‌ی انواع و اقسام غذاها ، قوطی‌های فلزی کنسروها ، شیشه‌های شکسته ، نایلون و ...  سوغات  تعدادی از افراد به منطقه دیدنی لماسیه است. این امر دامان حیات وحش و دامداران منطقه اوپرت را هم گرفت زیرا دام ها با خوردن نایلون و به دلیل تماس پاهایشان با قوطی کنسروهای فلزی و شیشه خرده‌ها دچار خونریزی شده و تلف شده‌اند. 

همین بلا را چند سال پیشتر بر سر مرتع بندبن واقع در دهستان بنافت آورده‌اند اما طبیعت دوستان منطقه تاب نیاوردند و با همکاری منابع طبیعی اقدام به مسدود کردن جاده‌ی منتهی به بندبن ( مرسی سی) کردند. 

تنها راه نجات منطقه زیبا و دیدنی لماسیه مسدود کردن راههای منتهی به آن است در غیر این صورت باید شاهد مرگ تدریجی و دلخراش لماسیه باشیم. 

  نویسنده : دوستعلی علیخانی 




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۲۶
دوستعلی علیخانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">