بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

قله قدمگاه

شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۱۳ ب.ظ

صعود به قله‌ی قدمگاه

بعد از ظهر روز دوشنبه 20/5/93 به اتفاق اعضای گروه کوهنوردی اورشمک بنافت از ساری به سمت سوادکوه حرکت کردیم. بعد از گذشتن از شهرهای قائم شهر ، شیرگاه، زیراب و پل سفید وارد جاده خطیرکوه شدیم. قبل از روستای کمرود که در زیر قله قدمگاه قرار دارد وارد جاده فرعی شدیم. این جاده بسیار باریک بود، به‌طوری که فقط یک دستگاه اتومبیل می توانست از آن عبور کند. حالا تصور کنید اگر اتومبیلی از روبرو می آمد چه اتفاقی می افتاد.

مشخصات جاده فرعی منتهی به چال میش : خاکی ، باریک ، شیب بسیار تند ، پیچ های خطرناک ، چاله های زیاد ، دره های عمیق و پرتگاه های عجیب.

ما که از این جاده خدا را شکر به سلامت عبور کردیم. اما به شما توصیه می کنم از این جاده استفاده نکنید در صورت لزوم حتما از وسیله نقیله کمک دار مانند جیپ و امثال آن استفاده کنید. پیشنهاد بنده این است که اتومبیل را در پارکینگ ابتدای روستای کمرود  پارک کنید سپس  از طریق مسیر شمالی به قله صعود کنید. هر چند که این مسیر نسبت به مسیر های دیگر طولانی‌تر است اما در عین حال کم خطر تر و راحت تر است.

با توجه به وضعیت جاده دچار دلهره و نگرانی شدم اما خودم را کنترل کردم و به اعضای گروه موج مثبت می دادم . بالاخره گردنه را پشت سر گذاشتیم و وارد مرتع بالا چال میش شدیم. شب را در نزدیکی گوسفند سرای آقای جمشیدی  سپری کردیم  و صبح زود به طرف قله قدمگاه از مسیر غربی که بسیار سخت ، صخره ای ، فنی و دارای پرتگاه های بسیار خطرناک بود و طول بعضی از آنها به 300 متر می رسید کارمان را شروع کردیم. وقتی به زیر قله فرعی رسیدیم و مسیر را  از نزدیک مشاهده کردیم ترس و نگرانی در چهره ی عده ای از اعضای گروه پدیدار شد. در عین حال تصمیم گرفتیم با احتیاط و حمایت یکدیگر مسیر را پیمایش کنیم. بالاخره با همت و همدلی اعضای گروه به قله فرعی رسیدیم نفسی تازه کردیم و با خوردن تنقلات ، خرما و آب انرژی از دست رفته را جبران کردیم سپس به سمت قله اصلی که مسیری خاکی پوشیده از گیاه گون بود حرکت کردیم و به نوک قله رسیدیم. تمامی قلل اطراف از جمله نرو خرو ، نیزوا ، ارفع کوه ، اوریم یا سنگر ، وسی سر ، بزگوش، زرشکچین ، تیزکوه ، اتابک و ... قابل رویت بودند.

در برگشت از سمت شمال قله که مسیری راحت تر است و اکثر گروه های کوهنوردی از این مسیر تردد می کنند خودمان را به اتومبیل رساندیم. ساعت سه بعد از ظهر ناهار را در کنار چشمه آب معدنی شور او خوردیم و بعد از استراحتی کوتاه، با شنا کردن در استخر طبیعی شور او خستگی راه را  از وجودمان بیرون راندیم. و در نهایت ساعت هشت بعد از ظهر همان روز  به ساری رسیدیم.

بقیه عکس ها ادامه مطلب

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۳
دوستعلی علیخانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">