بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

برج رسکت

پنجشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۰۶:۲۳ ب.ظ


برج رسکت در روستایی به همین نام در ۶۵کیلومتری شهر ساری  و در بخش دودانگه واقع شده که آرامگاه ” شهریار ابن قارن ” از پادشاهان باوندیان است. 

برج رسکت در سال ۴۱۳ هجری قمری ساخته شد و در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ با شمارهٔ ثبت ۱۹۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در سال ۲۳۱ خورشیدی برابر با ۲۳۷ قمری شهاب سنگی در  پیرامون  برج سقوط کرد که به نام «شهاب سنگ اسپهبد شروین» خوانده ‌شد. 

برج رسکت که در شیب تند کوهی سنگی بنا شده، ۱۸ متر بلندی دارد و گرداگرد آن در پایین ۱۴٫۷۶ متر است. بین قسمت بالایی بدنه و آغاز گنبد برج با مقرنس کاری تزئین شده است و دو خط نوشته (کتیبه) آجری نیز به خط پهلوی ساسانی و خط کوفی در روی آن به چشم می‌خورد. برج رسکت گرد است با سقفی مخروطی که قطر بخش درون آن ۵۷/۴ متر است. لبۀ برج با چند ردیف از مقرنس های آجری و به نقوش گچبری کار شده است. در پایین این مقرنس ها خط نوشته ای با شکوه بخط کوفی به کمک گچبری نقش شده است. دو سوم این خط نوشته از میـان رفته است.


لطفا روی تصویر کلیک تا واضح ببینی


با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرامی بنافت بپیوندید

benaft11@

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۲۵
دوستعلی علیخانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">