بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

پنیر سنتی یا محلی

يكشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۷، ۰۷:۳۷ ق.ظ


🐑طرز تهیه پنیر به صورت سنتی در دهستان بنافت 🐏

 

دامداران دهستان بنافت شیر گوسفند را روی اجاق می‌گذارند زمانی که شیر ولرم یا نیمه گرم شد آن را از روی اجاق برمی‌دارند و مقداری مایع پنیر به آن اضافه می‌کنند سپس روی آن را با یک پارچه‌ای ضخیم می‌پوشانند تا گرم بماند. بعد از یک ساعت شیر داخل دیک سفت می‌شود و به صورت ژله‌ای مانند در می‌آید. بعد آن را داخل پارچه‌ای نازک و تمیز می‌ریزند و گره‌ محکمی زده و در مکانی مناسب آویزان می‌کنند تا آب آن خارج شود. 

وقتی که آب آن بطور کامل خارج شد گره‌ی پارچه را باز کرده و قالب پنیر را با چاقو به ابعادکوچک نصف می‌کنند و داخل ظرف حاوی آب و نمک قرار می‌ریزند و به مرور زمان استفاده می‌کنند. یا آن را چنگ زده و با مقداری نمک مخلوط می‌کنند و داخل خیک ( پوست بره یا بزغاله) می‌ریزند و برای مدت زمان طولانی استفاده می‌کنند.

  

🐑پنیری که در دهستان بنافت مخصوصا در مراتع بندبن، گلرد و اوپرت تهیه می‌شود بواسطه مصرف انواع و اقسام گیاهان معطر توسط دام‌ها  دارای خاصیت دارویی بالایی می‌باشد و  هم از لحاظ عطر و طعم از کیفیتی مطلوبی برخوردار است. ( مخصوصا پنیر خیکی ) 

🐏خواص پنیر 🐑

🐑 منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر می باشد

🐑 دارای ویتامین های A و B است 

🐑کسانی که در اثر کار زیاد خسته می شوند و کسانی که ضعیف هستند باید پنیر بخورند زیرا پنیر به دلیل داشتن فسفر برای این دسته از افراد مفید است.

🐑 کسانی که بیماری دیابت دارند می توانند پنیر بخورند زیرا پنیر مواد قندی ندارد.

🐑پنیر برای چه کسانی ضرر دارد 🐏

🐏  کسانی که چربی خون دارند

🐏 مبتلایان به ورم کبد و کیسه صفرا 

🐏  کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند زیرا پنیر دارای نمک و چربی اشباع بوده وموجب تشدید بیماری می‌شود. 

نویسنده : دوستعلی علیخانی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۳
دوستعلی علیخانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">