بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

۱۱ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

اشون من و مه ریکا بوردمی شونیشت دودانگه‌ای‌های بزرگوار در ورزشگاه شهید متقی ساری.

این شونیشت توسط فرمانداری ساری و بخشدار دودانگه و علاقه‌مندان به فرهنگ بومی و محلی مازرون تدارک بدی بییه.

اتا از ویژگی خله گت این شونیشت ایجاد روحیه شادی و نشاط در مردم بییه. مردمی که از کار روزانه خلاص بینه اسا نیاز داشتنه اتا جور رفع خستگی هاکنن، مه نظر این اتفاق دکته چون گروه‌های مختلف موسیقی که همه هم دودانگه‌ای بینه با هنر خوبشون مردم دل ره شاد هاکردنه. دستشون درد نکنه.

ویژگی دیگه این شونیشت این بییه که مردم سر یکجا جمع بییه و شه خله از دوست و رفقا ره بدینه و دیدار تازه بییه. چن تا از شاگردهای بیست و هف هش سال پیش تن بمونه و شه خد ره معرفی هاکردنه و همدیگر ره کش گیرون هاکردمی مسته خله خجیر بییه.

ویژگی دیگه این شونیشت تقدیر از پیش کسوتان شعر و لله وا بییه. از استاد حسینعلی طیبی و استاد محمدعلی کاظمی اون هم در زمون حیاتشون تقدیر بییه که مسته خله جالب بییه چون بعضی وقتا اما مرده پرستی کمبی !؟طرف بمرده تازه ونه قدر ره دومبی و متوجه وومبی که چه شخصیت والایی داشته.

این دتا استاد با توجه به کهولت سن به عشق مردم هنرنمایی هاکردنه. استاد طیبی لله وا بزو و استاد کاظمی هم ونه همراه شعر معروف چکل ره باز خوانی هاکرده و مردم ره سر ذوق بیادرنه. خدا جه خوامبه عمر با عزت دارن. 

اتا دیگه از ویژگی‌های این شونیشت غرفه‌هایی بییه که در اطراف ورزشگاه وجود داشته. مردمون روستاهای دودانگه، چهاردانگه، کلیجان رستاق و بخش مرکزی شه قابلیت‌ها را به دیگرون نشون هدانه. مردم ره خله خش بمو و استقبال هاکردنه.

آخر سری از همه‌ی دست اندرکارون ممنون دارمه. شمه خنابدون.

استاد طیبی و استاد کاظمی از مفاخر استان و دودانگه 

گروه موسیقی دودانگه 

( از روستاهای دادوکلا، سنگده، رسکت، کتریم، درزیکلا)

بقیه عکس ها ره در کانال تلگرام benaft11@ بوینین.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۵ ، ۱۰:۰۹
دوستعلی علیخانی

در دهه های گذشته هر وقت بیش از اندازه باران می بارید، نوجوانان  بنافتی جلوی منزل اهالی محل می رفتند و اشعاری را می خواندند صاحب خانه به آنان برنج می داد. برنج ها را به تکیه محل یا خانه ی یکی از اهالی  می بردند و بزرگترها با آن شیر برنج (شیر آش ) درست می کردند. کسانی که در آنجا حضور داشتند شیر برنج را میل می کردند و برای کسانی که به هر دلیل حضور نداشتند غذا را به درب منزلشان می رسانند.

مردمان آن زمان اعتقاد داشتند با این کار بزودی باران بند می آید و  هوا آفتابی می شود.(قضاوت در مورد درستی یا نادرستی آن بر عهده ی خودتان)

به نظر بنده این حرکت چندین مزایا داشت.

-         - در اثر بارش زیاد تمام کوچه ها را گل فرا می گرفت و موجب ناراحتی و خستگی مردم می شد. این حرکت که همراه با آواز خوانی، کف زدن و سما ( نوعی رقص محلی) همراه بود باعث می شد تا روحیه نشاط و شادی در مردم زنده شود و از حالت خمودی بیرون بیایند.

-         - مزیت دوم این کار این بود که مردم در مکان خاصی جهت صرف غذا جمع می شدند و این حرکت باعث می شد همدیگر را ملاقات کنند و یک همنشینی شکل می گرفت تا با هم درد و دل و گفتگو کنند. 

یک نمونه از شعری که نوجوانان می خواندند :

حسن گالچک درنه، تیر تیر گوشک درنه، حسن ره سما دره، در راه خدا دره، ای قود قوتو، آفتاب کن، آفتاب کن .

Hasen galoochek dar eneh, tir tire gooshek dar eneh, hasen re sema dareh, dar rahe kheda dareh, ey ghood ghooto. Aftab kon, aftab kon.

اگه شمه مله شعر دیگه ای خوندستنه در بخش نظرات اما ره بارین

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۵ ، ۱۴:۳۹
دوستعلی علیخانی


در این بازی، بازیکنان در یک ردیف می نشینند و پاهایشان را دراز می کنند. سپس یک نفر که به ایشان ماره (رئیس)می گویند متن زیر را می خواند. 

اینک را، اونک را، در زن زنم، گینک را، گینک مرد جوونه، جوون حاجیونه، حاجی بورده تا اردو، اردو کناره بمو، شاه خانم تبرزی، انگشترش بلرزی، هاچین و پاچین، این لینگ بچین.

inek ra, unek ra, darzen zanem, ginek ra, ginek marde jevoune, jevoune hajioune, haji bourde ta erdou, erdou kenare bemou, shah khaneme taberzi, angoshteresh belarzi,  hachin o pachin, in linge bachin    

ناگفته نماند متن فوق در روستاها و شهرهای دیگر استان مازندران با اندکی تغییرات خوانده می شود.

ماره با ادای هر قسمت از متن دستش را به زانوهای بازیکنانی که در کنار هم نشسته اند می زند.هر گاه با تلفظ آخرین قسمت، دست او به پای یکی از بازیکنان برخورد کرد، صاحب پا باید پایش را جمع کند. این عمل آنقدر تکرار می شود تا زمانی که فقط یک پای یکی از بازیکنان باقی بماند. صاحب این پا باید به صورت چهار دست و پا بنشیند و سرش را طوری به پایین نگه دارد تا نتواند کسی را ببیند

دیگر بازیکنان نیز دورش حلقه می زنند و کف دست ها را روی هم قرارمی دهند و به پشتش ضربه می زنند و با هم متن امیر امیر، تپ تپ خمیر، شیشه بر زمین، استا عبداله، دست کی بالا را می خوانند.

شخص ضربه پذیر چنانچه نام شخصی را که دستش بالاتر از دیگران بود بگوید ازجایش بلند می شود و بازی از اول شروع می شود. و اگر جواب درستی نداد آنقدر این عمل تکرار می شود تا پاسخ صحیح را بگوید.

این کاه باعث صمیمیت بین دوستان و اطرافیان در یک جمع خودمونی وونه.اگه مه جه اشنانی هر چن وقت یک بار از موبایل، تبلت، کامپیوتر، چدومبه هرچی که اماره از خنواده دور کنده فاصله بیرین و این کاه را هاکنین. دوومبه ضرر نکنی. شمه خنابدون 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۵ ، ۱۳:۵۷
دوستعلی علیخانی

نفار به سازه چوبی ای گفته می شود که در دو طبقه ساخته می شود و دارای اشکال مختلفی است که هر کدام از آنها کارکرد خاص خودشان را دارند. 

روستای دادوکلا ، قدمت این نفار بالای صد سال است.

نفاری که مشاهده می کنید صرفا جهت استراحت در فصل تابستان درست شده است. البته توسط صاحبان وقت تغییراتی در آن ایجاد شده است. 

طبقه اول این نفار از گل و سنگ بنا شد و طبقه دوم آن تماما از چوب درست شد. دارای یک در ورودی دو لنگه و هر ضلع آن حداقل سه عدد پنحره چوبی (بدون شیشه) داشت. سقف آن با تخته پوشش شده بود. در فصل تابستان با باز کردن پنجره های نفار باد وارد اتاق شده و مانند بادگیر عمل می کرد و فضای نفار را خنک می کرد. چون جنس دیوار، پنجره ها و سقف طبقه دوم از چوب بودند بنابراین مانع نفوذ گرما در فصل گرم سال به داخل نفار می شدند. 

نفار به وسیله تنه درختی قطور که کار پل را انحام می داد به بالکن خانه وصل بود. تارفت و آمد راحت تر انجام شود. 

امامالک فعلی نفارآقای لطف اله بکروی بیشتر پنجره ها را جمع آوری کرد و برای هر ضلع یک پنجره در نظر گرفت. دیوار اطراف طبقه دوم را با چوب درست کرد و داخل آن را با گل پر کرد و دو طرف دیوار را گل اندود کرد و سقف نفار را بوسیله حلب پوشش داد. 

قدمت این بنا بالای صد سال می باشد. 

نمای دیگری از همین نفار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۵ ، ۱۱:۵۵
دوستعلی علیخانی

صعود به قله خاص ورزان سوادکوه، گروه کوهنوردی اورشمک بنافت

ارتفاع قله: ۳۲۴۷ متر

موقعیت قله:  شهرستان سوادکوه، زیراب، روستای دراسله

قلل اطراف قله: ارفه کوه، میشینه مرگ، پرچنان، تلمه سنگ، خلیفه

جاذبه ها و دیدنی های مسیر قله: امامزاده ذوالفقار- سرخ چشمه با حوضچه های فلزی - کلبه های سنگی چوپانان -  وجود انواع و اقسام گیاهان دارویی از جمله:چای کوهی، آویشن،گلپر،زرشک و ... - چشم انداز بسیار زیبای قلل و روستاهای منطقه - وجود چشمه های متعدد و پر آب - آبشار های متعدد در مسیر رودخانه و ...

آدرس: زیراب، جاده آلاشت، دوراهی آلاشت/ دراسله، جاده سمت چپ، روستای لله بند، جاده دراسله/ شش رودبار، روستای دراسله

مسیر انتخابی گروه اورشمک جهت صعود به قله: انتهای روستای دراسله، دو راهی آبشار/ امامزاده، امامزاده ذوالفقار، مسیر پاکوب شرقی و در ادامه مسیر پاکوب غربی، گوسفند سرای سرخ زمین یا سرخ چشمه، حرکت به سمت جنوب، صعود به قله.

مسیر انتخابی گروه اورشمک جهت فرود از قله: مسیر منتهی به تنگ دراسله، عبور از کنار گوسفند سراهای لب کر و داراستونه، مسیر فرعی بین آبشارهای سمت راست و چپ، استراحتگاه مجتمع تفریحی آبشار دراسله

توجه: مسیر بین آبشار های سمت راست و چپ، صخره ای، دارای شیب بسیار تند و خیلی خطرناک است. چنانچه ابزار لازم و تخصص در زمینه سنگ نوردی ندارید توصیه می شود این مسیر را به هیچ وجه انتخاب نکنید.

گروه کوهنوردی اورشمک بنافت 

بقیه عکس ها ادامه مطلب

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۵ ، ۰۸:۰۷
دوستعلی علیخانی


نوجوان که بودیم آرزوهای بزرگی داشتیم، آرزوهای بزرگ و دست نیافتنی. اما امروز که بزرگ شدیم با خاطرات نوجوانی زندگی می کنیم و آرزوی بزرگمان کوچک شدن و به کودکی و نوجوانی برگشتن شده است. چه آرزوی دست نیافتنی را در کودک وجودمان نظاره می کنیم با لبخندی بر لب و حسرتی بر دل که ای وای چه زود بزرگ شدیم و چقدر زود دیر شد.

تیر هزار و سیصد و شصت شمسی، میدان امام ساری

جهت مشاهده تصویر در سایز اصلی روی آن کلیک کنید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۵ ، ۲۳:۰۷
دوستعلی علیخانی


جهت مشاهده تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۵ ، ۱۴:۲۸
دوستعلی علیخانی

جهت مشاهده تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۵ ، ۱۴:۱۹
دوستعلی علیخانی


در دهه های گذشته اهالی دهستان بنافت جهت تهیه آرد به آسیاب های آبی (اسیو) مراجعه می کردند. به شخصی که به امورات آسیاب رسیدگی می کرد آسیابان ( اسیوون ) می گفتند.

با توجه به فراوانی آب و وجود دو رودخانه مهم  به نام های تلار و اشک در بنافت آسیاب های زیادی در حاشیه این دو رودخانه وجود داشت. حتی رودخانه فصلی که درقسمت جنوبی روستای جورجاده وجود دارد زمانی آب فراوان داشت و باعث به حرکت در آوردن توربین (چل ) آسیاب می گشت. 

 در حال حاضر بسیاری از آنها به صورت صد در درصد تخریب شدند و در برخی موارد تنها آثاری از کانال های هدایت آب به سمت آسیاب باقی مانده است.

 آسیاب ها و دنگ های حاشیه  رودخانه اشک: 

  دمی اسیو ، حاج الیاس اسیو ، رمضون سلمانی اسیو یا میون اسیو ، آقا دایی اسیو ، ببوگل اودنگ ، آقا دایی اودنگ و ... .

آسیاب ها و دنگ های حاشیه رودخانه تلار:

بالا اسیو ، آقا اسیو، اودنگ ، سید کریم اسیو، شیخ حسن اسیو

آسیاب های حاشیه رودخانه جورجاده:

اسیو پیش – خاتون خاله اسیو – حسینعلی اسیو

اجزای تشکیل دهنده آسیاب آبی:

آسیاب های آبی توسط نجار و آهنگر درست می شد. مهمترین اجزای آن عبارتند از: توربین(چل )، سنگ آسیاب(اسیو سنگ)، محور اتصال دهنده توربین به سنگ، ظرف چوبی (نو) معمولا گندم را داخل آن می ریختند. و ...

کارکرد آسیاب های آبی: 

آب از ارتفاع سه الی چهار متری از داخل کانال باریکی به پرهای توربین چوبی برخورد نموده و به کمک محور، نیرو به سنگ آسیاب منتقل می شد و موجب حرکت سنگ آسیاب می گشت. گندمی که داخل ظرف چوبی (نو) بود به بوسیله یک کانال چوبی کوچک که به یک تکه چوب به نام تک تکی اتصال داشت و سر دیگر تک تکی با سنگ آسیاب در تماس بود موجب لرزش کانال چوبی می گشت و گندم به داخل سنگ آسیاب ریخته می شد.

 در اثر چرخش سنگ آسیاب گندم تبدیل به آرد می شد. آرد داخل یک ظرف چوبی که در قسمت جلویی سنگ آسیاب قرار داشت هدایت می شد. در خاتمه آرد را توسط پاروی کوچکی داخل همبون که از پوست گوسفند یا بز درست می شد می ریختند و به منزل جهت پخت نان حمل می کردند.  


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۵ ، ۱۷:۱۸
دوستعلی علیخانی


زیستگاه چای کوهی در دهستان بنافت

ارتفاعات زرجو، کیجا قلعه، گوگلی و اوپرت

خواص چای کوهی

آرام بخش اعصاب است. 

خستگی را رفع می کند.

ضد افسردگی است.

نشاط انگیز و شادی آور است.

برای دردهای مفصلی،روماتیسمی، دردهای عصبی و سردرد مفید است.

در تنظیم اعمال گوارشی و تقویت کبد مخصوصا به هضم غذا کمک می کند.

برای دردهای معده و روده که منشا عصبی داشته باشند مفید است.

برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید و اثرگذار است.

ویروس ها را ازبین می برد. حتی روی ویروس ایدز اثر دارد و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند.

طرز تهیه جوشانده چای کوهی

یک قاشق چای خوری برگ و گل خشک شده را در دو لیوان آب جوش بریزد آنقدر بجوشانید تا یک لیوان باقی بماند سپس آن را نوش جان کنید.

جهت نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۹۵ ، ۱۸:۲۸
دوستعلی علیخانی


افتتاح کانال تلگرام بنافت 

با سلام، جهت آشنایی با فرهنگ بومی و محلی مازندران، ضرب المثل‌ها، اشعار ، چیستان، انواع غذاها و شیرینی‌ها، گیاهان دارویی، اماکن دیدنی، کوهنوردی و... کانال تلگرام ما را دنبال کنید.



با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرامی بنافت بپیوندید

benaft11@



یا شناسه benaft11 را در تلگرام سرچ فرمایید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ تیر ۹۵ ، ۱۵:۲۰
دوستعلی علیخانی