بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

۶۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

توت فرنگی وحشی (سرماقی - سرمه)

زیستگاه توت فرنگی وحشی(سرماقی- سرمه) در بنافت

این گیاه در حاشیه جنگل های دهستان بنافت مخصوصا در اطراف درختان زالزلک (ولیک) و ازگیل (کندس)  می روید. زمان برداشت آن از نیمه دوم خرداد آغاز و تا آخر خرداد پایان می یابد.   

خواص توت فرنگی وحشی  (سرماقی- سرمه)

  • توت فرنگی مقوی، ملین، آرام بخش، اشتهاآور و تصفیه کننده خون است.

  • در درمان خون ریزی لثه، تصلب شرایین، دیابت و سل موثر می باشد.

  • برای تقویت حس بینایی، رشد مو، شادابی پوست، خون سازی، استخوان سازی، استحکام دندانها، ترمیم استخوان و درمان یبوست خوردن آن توصیه می شود.

  • جوشانده ریشه و برگ خشک گیاه در درمان رماتیسم، عفونت کلیه و عفونت مثانه مفید است.

توجه: افراد مبتلا به ناراحتی های پوستی و کسانی که سابقه حساسیت دارند و همچنین افرادی که دچار تنبلی معده هستند در مصرف آن دقت کنند.

مربای توت فرنگی

یک کیلو توت فرنگی و یک کیلو و نیم شکر را به صورت طبقاتی داخل دیک لعابی بریزید. بعد از دو الی سه ساعت وقتی که توت فرنگی آب انداخت و شکر به خورد توت فرنگی رفت آنرا روی اجاق گذاشته به مدت 15 الی 20 دقیقه بجوشانید. وقتی مربا غلیظ شد آنرا از روی اجاق بردارید تا سرد شود سپس میل کنید.

شربت توت فرنگی

دو کیلو شکر همراه با هشت لیوان آب را داخل دیک لعابی ریخته و روی اجاق قرار دهید. قبل از اینکه شکر قوام بیاید یک کیلو توت فرنگی را در تنظیفی نازک گره زده میان شکر انداخته تا خوب قوام بیاید. وقتی که مایع کاملا غلیظ شد تنظیف را از داخل دیک بردارید. هنگامی که مایع شربت سرد شد آنرا مصرف کنید.

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۲۷
دوستعلی علیخانی

پس از هفته ای مملو از تلاطم و هیجانات خسته کننده ی زندگی شهری تصمیم گرفتیم روز جمعه 18/7/93 به اتفاق اعضای گروه کوهنوردی اورشمک بنافت به دل طبیعت بزنیم. پس از بررسی های لازم تصمیم گرفتیم مسیر جنگلی بین روستای پهنه کلا ساری و روستای سید ابوصالح قائم شهر را پیمایش کنیم.

حوالی ساعت 9:30 صبح از روستای پهنه کلا حرکت خودمان را زیر ابرهای تیره ی پاییزی آغاز کردیم، هوا خنک و دلپذیر بود و انسان را هر چه بیشتر به ادامه ی راه ترغیب می کرد.

مسیر پیاده روی از روی تپه ای می گذشت که دو طرف آن پوشیده از بوته های تمشک وانواع درختان جنگلی کهنسال و سر به آسمان ساییده از جمله افرا، انجیلی ، راش ، ازگیل و... بود.

حقیقتا پیاده روی در آغوش درختان و هوای ابری پاییزی خاطره ای به یاد ماندنی برای اعضای گروه رقم زد. پس از طی دو ساعت ونیم پیاده روی به روستای پرچینک رسیدیم و ناهار را در زیر درخت اناری تنومند خوردیم. سپس مسیر را به سمت روستای سید ابوصالح در پیش گرفتیم و پس از نیم ساعت به آستانه امامزاده سید ابوصالح که از قدمت چند صد ساله برخوردار است رسیدیم. پس از استراحتی کوتاه و گشت و گذار در اطراف امامزاده و روستای سید ابوصالح (مله) با اتومبیل کرایه ای خودمان را به ساری رساندیم.

بقیه عکس ها ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۰۷
دوستعلی علیخانی

روز جمعه، بیست و یکم فروردین نود و چهار، با حضور گرم و صمیمی اعضای گروه کوهنوردی اورشمک بنافت، به سرزمین خورشید (سوادکوه) پا گذاشتیم.

پس از عبور از شهر پل سفید به ورسک رسیدیم و از منطقه‌ی عباس آباد ورسک عبور کردیم و وارد جاده‌ی جنگلی مملو از درختان راش روستای اجت شدیم. صبحانه را در یک باغ سرسبز و زیبا صرف نمودیم.

بعد از چند دقیقه، وارد روستای اجت شدیم. اتومبیل‌ را داخل روستا که بافت سنتی خود را حفظ کرده بود و حیاط آن‌ها با یکدیگر مشترک (مشاع) بود پارک نمودیم. لوازم ضروری را داخل کوله‌پشتی گذاشتیم و به سمت قله‌ی بزگوش روانه شدیم. بعد از پشت سر گذاشتن قبرستان روستا و چمنزارهایی مملو از بنفشه، گل پامچال و گیاهان دارویی متنوع که جویبارهای کوچک با آب‌های بسیار زلال را در دلش جای داده بود و انصافا منظره‌ی زیبایی را رقم زده بود، وارد جنگل‌های پوشیده از سیر کوهی (الزی) شدیم.

بعد طی مسافتی، به یک فضای باز صخره‌ای با تنوع گیاهی متفاوت، از جمله آویشن، گون، ارس‌های خوابیده و... که پوشیده از برف بود و ارتفاع برف در بعضی از جاها فراتر از یک متر هم می‌رسید مواجه شدیم. به دلیل گرمای غیر متعارف آن روز، برف‌ها شل شده بودند و این مسئله سبب شد، صعود با سختی صورت پذیرد.

 خلاصه اعضای گروه با کمک رساندن به یکدیگر موفق به صعود قله‌ی بزگوش شدند قله ی بزگوش ابتدای خط الراس ورسه سر می باشد. از بالای قله روستاهای ورسک، اجت، شورکچال، ارفعده و همچنین ارتفاعات نروخرو، نیزوا، قدمگاه، اتابک، تیزکوه، عباسعلی، اچو، سرخیل، ارفع کوه، سنگر، زرشکین و پل تاریخی ورسک و سه خط طلایی قابل رویت بودند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۰۴
دوستعلی علیخانی

صعود به قله اچو (ولکول) واقع در روستای قارنسرا، بخش دودانگه ساری

صبح روز یکشنبه نهم فروردین نود و چهار به اتفاق اعضای گروه کوهنوردی اورشمک بنافت از ساری حرکت کردیم. پس از پشت سرگذاشتن سد سلیمان تنگه و روستای های افراچال،تلارم، دمیرکلا، دامادکلا، تلاوک، کتریم، مرگاب، کندلک و پاشاکلا به روستای بسیار زیبا و تاریخی قارنسرا رسیدیم. اتومبیل را در مرتع جولا سره کنار دامداری آقای واحدی پارک کردیم و پس از صرف صبحانه به سمت قله اچو روانه شدیم.

هوای معتدل و دلپذیر، عطر افشانی بنفشه و پامچال، درختانی مملو از شکوفه،زمینی سرسبز و مملو از سبزی های معطر، آهنگ خوش بلبل، هم نوایی صدای نی چوپان، کله ونگ گالش، خودنمایی قلل پوشیده از برف نروخرو، قدمگاه، نیزوا، شاهدژ، کیجا قلعه، قله با صلابت دماوند و مهمتر ازهمه همراهی و همدلی اعضای گروه دست به دست هم دادند تا یک روز شاد و مفرح و خاطره انگیز در دفتر خاطرات زندگی مان به ثبت برسد. 

عکس ها ادامه مطلب

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۴۶
دوستعلی علیخانی

در مورد تعدادی از گیاهان دارویی که در دهستان بنافت  می رویند اطلاعاتی در پست های گذشته ارائه داده ام دراین پست لازم دانسته ام طرزتهیه داروهای گیاهی را به اطلاع علاقمندان برسانم انشاالله که مقبول بیفتد .

طرزتهیه داروهای گیاهی

الف – دم کرده

دم کرده بهترین و با ارزش ترین روش تهیه داروهای گیاهی است ، زیرا مهمترین مواد گیاهان دارویی در اثر جوشیدن از بین می روند.

جهت تهیه عصاره دم کرده مقدار تعیین شده از گیاه را با یک فنجان آب جوش ( حداکثر یک لیتر ) مخلوط کرده و به هم بزنید سپس روی ظرف را پوشانده و بعد 15 الی 30 دقیقه وقتی دم کشید آن را صاف کنید سپس مورد استفاده قرار دهید.

ب – جوشانده

جوشانده ، اغلب برای داروهایی بکار می رود که از ریشه ، ریزوم ، پوست ، رزین یا دانه ها تهیه می شوند و یا هنگامی آنها را بکار ببرید که اطمینان داشته باشید مواد متشکله موثر آنها در اثر حرارت از بین نمی روند.

توجه : از ظروف آهنی جهت جوشاندن گیاه استفاده نشود.

ج – خیسانده

اصولاً روش خیساندن را اغلب برای گیاهانی بکار می برند که مواد موثر آنها در اثر حرارت زود خراب یا تبخیر می شوند. برای انجام این منظور بر روی مقدار مورد نظر از گیاه خرد شده مقدار یک لیتر آب سرد بریزید، درب ظرف را پوشانده و بعد از۶ الی ۱۲ ساعت آن را مورد استفاده قراردهید.

توجه : هر چه میزان این زمان طولانی تر شود عصاره قوی تر خواهد بود.

د – شیرابه

برای تهیه شیرابه گیاهان دارویی، گیاه تازه را در هاون خوب له کرده و سپس داخل یک پارچه تمیز نهاده و فشار دهید. برای بکار بردن این نوع دارو در مصرف خوراکی اغلب یک قاشق مربا خوری از شیرابه را در شیر یا آب حل و میل کنید.

ه – پودر

برای تهیه پودر، گیاه خشک شده را در هاون به صورت پودر در آورده و سپس با الک ریز، الک کنید.

جهت کاربرد در مصرف خوراکی مقدار مورد نظر از پودر را در یک قاشق غذا خوری با شیر یا آب حل کرده و میل کنید. جهت مصرف خارجی مثل سایر پودرها، به قسمت مورد نظر پاشیده شود.

و – ضماد (بانداژ) ، کمپرس

اصولاً ضمادها را جهت رفع کبودی و کوبیدگی، احتقان، التهاب، کشیدن چرک از دمل ها، آرام کردن خراش ها و کشیدن سموم از بدن مورد استفاده قرار می دهند. برای این منظور گیاهان دارویی مورد نظر را به صورت خمیر درآورده و بطور مستقیم روی بدن قرار دهید و یا آنرا ابتدا بر روی پارچه تمیز کشیده و سپس مورد استفاده قرار دهید.

ز – داروهای مخصوص شستشو

برای این منظور گیاه دارویی خرد شده را داخل قوری ریخته و روی اجاق قرار دهید وقتی  دم کشید با آن زخمها را شستشو دهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۳۶
دوستعلی علیخانی

سفر خانوادگی به روستاهای آلاشت و امامزاده حسن سوادکوه، استان مازندران




با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرامی بنافت بپیوندید

benaft11@

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۳۲
دوستعلی علیخانی

تمشک در تمامی روستاهای دهستان بنافت به صورت خودرو رشد و نمو می کند.

موارد استفاده تمشک : 1- خام خوری 2- مربای تمشک 3- شربت تمشک 4- درقنادی ها به عنوان مواد تزئینی و طعم دهنده

مربای تمشک

یک کیلو تمشک و یک کیلو و نیم شکر را به صورت طبقاتی داخل دیک لعابی بریزید. بعد از دو الی سه ساعت وقتی که تمشک آب انداخت و شکر به خورد تمشک رفت آنرا روی اجاق گذاشته به مدت 15 الی 20 دقیقه بجوشانید. وقتی مربا غلیظ شد آنرا از روی اجاق بردارید تا سرد شود سپس میل کنید.

شربت تمشک

دو کیلو شکر همراه با هشت لیوان آب را داخل دیک لعابی ریخته و روی اجاق قرار دهید. قبل از اینکه شکر قوام بیاید یک کیلو تمشک را در تنظیفی نازک گره زده میان شکر انداخته تا خوب قوام بیاید. وقتی که مایع کاملا غلیظ شد تنظیف را از داخل دیک بردارید. هنگامی که مایع شربت سرد شد آنرا مصرف کنید.

خواص تمشک

-          خوردن تمشک برای زخم جوش صورت مفید است.

-          شربت تمشک برای معالجه تب، سرخک و مخملک مفید است.

-          تخم تمشک یبوست را ازبین می برد.

-          تمشک در درمان چربی خون، آنژین، گلودرد، اخلاط خونی، وجود خون در ادرار، گریپ، گرفتگی صدا، بیماریهای پوستی، درمان زخمهای پوست، ورم لثه، درمان دیابت، تصفیه خون و باز شدن اشتها کاربرد دارد.

-          تمشک سرشار از فسفر، آهن، کلسیم و ویتامین C است.

-          تمشک مقوی، اشتها آور، لاغر کننده و درمان کننده کم خونی است. 



با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرامی بنافت بپیوندید

benaft11@

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۲۳
دوستعلی علیخانی

تنگه واشی با حضور گروه کوهنوردی اورشمک بنافت

تنگه واشی به دلیل برخوردار بودن از آب و هوای مناسب و جاذبه های گردشگری در فصل تابستان پذیرای مسافران و گردشگران از اقصی نقاط ایران می باشد.

یکی از جالب ترین بخش این تنگه برای گردشگران حرکت در رودخانه پرآب ،زلال و سرد واشی است که در یک دره سنگی عمیق قرار دارد.

تنگه واشی از دو تنگه بسیار رویایی تشکیل شده است . بعد از عبور از تنگه اولی به دشت وسیع و زیبایی که دارای پوشش گیاهی متنوع و هزار نقشی است وارد می شویم که با گل های دیوانه کننده ی باریجه و گلپر دل هر رهگذری را می ربایند.

پس از طی 2 کیلومتر راه به تنگه دوم می رسیم که همانند تنگه اولی دارای دیوارهای سنگی و صخره ای بلند به ارتفاع 100 متر می باشد. از دیوارهای سنگی در نقاط مختلف تنگه چشمه ها ی آب زلال و خنک به سمت رودخانه روان است. در انتهای تنگه دوم به آبشار زیبایی می رسیم که طبیعت دوستان می توانند در گرمای تابستان تنی به آب زده و از خنکای آن لذت وافر ببرند.

در ابتدای تنگه اول کتیبه نقش بر جسته ای در قالب شکارگاه به دستور فتحعلی شاه قاجار حکاکی شده است . متاسفانه در سالهای اخیر مسافر نما هایی روی آن ، مثلا یادگاری نوشته و بعضی از قسمت های پایینی کتیبه را تخریب کرده اند.

تنگه واشی در 15 کیلو متری شهر فیروزکوه واقع شده است و راه دسترسی به آن آسفالت می باشد. قبل از تنگه اول پارگینگ اتومبیل، فروشگاه مواد غذایی و سرویس بهداشتی جهت رفاه حال مسافران تدارک دیده شده است در مسیر تنگه و دشت دکه های فروش مواد غذایی وجود دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۱۴
دوستعلی علیخانی

ازگیل درختچه ای است با میوه ای قهوه ای به رنگ گردو که در سراسر جنگل های دهستان بنافت به وفور یافت می شود.ازگیل برای درمان اسهال،خون ریزیهای داخلی،بواسیر،ورم روده،زخم دهان و تورم مخاط گلو موثر می باشد. کلسترول خون را پایین می آورد و باعث ایجاد تعادل اعصاب و افزایش اشتها می شود.مقوی ،مسهل و ملین است. همچنین سرشار از ویتامین های ب،ث و قند و سلولز و اسیدستریک است.

 ترشی ازگیل (گندس ترشی)

در اوایل فصل پاییز ازگیل را از درخت جدا می کنند بعد از چند روز وقتی ازگیل کاملا رسیده شد آن را داخل یک دیک بزرگی می پزند.سپس آن را داخل کیسه می ریزند و روی آن را تخته سنگی قرار می دهند تا آب آن چکیده شود . آب ازگیل را داخل دیک می پزند تا کاملا پخته و غلیظ شود بعد آن را مورد استفاده قرار می دهند.

اهالی بنافت معمولا ترشی ازگیل را جهت درست کردن آش و چاشنی خورشت مورد استفاده قرار می دهند همچنین آن را با مقداری شیره خرمالو مخلوط می کنند تا شیرین شود و با نان میل می کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۴ ، ۲۱:۱۲
دوستعلی علیخانی

سیر                    Garlic

نام علمی       Allium sativum

سیر در تمامی روستاهای دهستان بنافت کشت می شود. کدبانوهای دهستان بنافت سیر را بیشتر به صورت سیر داغ درِ می آورند و از آن جهت چاشنی انواع آش ها از جمله آش دوغ و آش ترش مورد استفاده قرار می دهند. سیر خام را معمولا در بعضی از خورشت ها، دلال، آبگوشت و کله پاچه و ... به کار می برند. همچنین آن را ترشی سیر درست می کنند و به همراه غذا میل می کنند.

طرز تهیه سیر داغ

ابتدا سیر را پوست می کنیم و بعد از شستن آن را در آبکش می ریزیم تا آب آن کشیده شود. سپس آن را چرخ کرده و به آن مقداری نمک اضافه می کنیم . داخل تابه مقداری روغن می ریزیم پس از داغ شدن روغن سیر را به آن اضافه می کنیم.

به خاطر اینکه سیر ته نگیرد مقداری زردچوبه به آن اضافه می کنیم. بوسیله قاشق آن را به طور مداوم هم می زنیم تا سیر نسوزد. وقتی که رنگ سیر طلایی شد. آن را در آبکش می ریزیم . تا روغن اضافی کشیده شود. بعد از سرد شدن سیر داغ آن را داخل بطری های پلاستیکی یا ترجیجا در ظروف شیشه ای می ریزیم. و آن را در جای خنک نگه داری می کنیم

خواص داروئی سیر :

1) بادشکن وضد عفونی کننده است .

2)خوردن سیر مصونیت بدن را در مقابل بیماریها افزایش می دهد .

3) کرم کش است .

4) محرک و تقویت کننده بدن است .

5) داروی سرماخوردگی و زکام است .

6) اثر خوبی در معالجه سل دارد.

7 خون را رقیق می کند.

8) اثر خوبی در تنگی نفس دارد.

9)سیر چون گرم و خشک است بنابراین رطوبت معده را از بین می برد و دردهای مفاصل را خوب می کند.

10) درمان کننده دردهای مفاصل،سیاتیک و نقرس می باشد .

11) خوردن سیر در بهبود کسانی که قطره قطره ادرار می کنند موثر خواهد بود.

12) زخم های ریه و درد معده را از بین می برد .

13) سنگ های کلیه را شکسته و خارج می سازد .

14) چنانچه سیر را با زیره بپزید برای تقویت دندان مفید خواهد بود.

15)مالیدن سیر پخته به دندان ،درد دندان را تسکین می دهد.

16)سیر را بسوزانید وبا عسل مخلوط کنید و ضمادی از آن درست کنید این ضماد برای رفع خون مردگی زیر پلک چشم مفید است .

17)جهت رفع دردهای رماتیمسی و عصبی ضماد سیر بسیار موثر است .

18) ضد انعقاد و لخته شدن خون است .

19)خوردن سیر سلولهای سرطانی را از بین می برد .

20)مصرف سیر مقدار کلسترول خون را پائین می آورد . مقدر LDH را کاهش می دهد  مقدار مصرف سیر برای این منظور 30 گرم در روز است .

21) برای پائین آوردن فشار خون مفید است.

مضرات سیر :

- سیر با آنکه خواص بسیاری دارد باید به حد اعتدال مصرف شود زیرا استفاده زیاد از آن در بعضی اشخاص موجب سردرد ، ضعف نیروی جنسی ، ضعف چشم و  عوارض بواسیر می شود  .

- سیر برای کسانی که اسهال دارند مضر است .

 -اشخاصی که معده ی ضعیفی دارند و بطور کلی سیستم هاضمه آنها ضعیف است نباید در خوردن سیر افراط کنند .

- کسانی که یبوست دارند نباید سیر بخورند و برای رفع مضرات آن سیر را باید با آب و نمک پخته و کمی به آن روغن بادام یا کره اضافه کنید تا مضر نباشد .

- اشخاصی که گرم مزاج هستند اگر می خواهند سیر بخورند طبق توصیه ابن سینا حکیم ایرانی باید سیر را بپزند یا از سیر ترشی استفاده کنند. (برای  پختن سیر پس از پوست کندن آن را به مدت سه دقیقه بخار دهید.)

- اشخاصی که دارای فشار خون پائین هستند نباید سیر بخورند .

- کسانیکه آلرژی دارند نباید از سیر استفاده کنند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۴ ، ۲۱:۰۰
دوستعلی علیخانی

در گذشته ی نه چندان دور اکثر زنان دهستان بنافت به حرفه ی جاجیم بافی مشغول بودند. اما در حال حاضر این صنعت در بنافت گویا بار سفر بسته و ازاین وادی کوچ کرده است و کسی سراغش را نمی گیرد. درمورد جاجیم بافی در بنافت تحقیقاتی انجام داده ام  که به نظر علاقه مندان می رسانم. شاید این کار بهانه ای شود تا عده ای به سر ذوق آمده و بخواهند دوباره آن را احیاء کنند.

درست کردن جاجیم مراحل متعددی دارد : 1- تهیه پشم گوسفند  و شستشوی آن

2- باز کردن پشم 3- نخ ریسی 4- بافتن جاجیم

اساسی ترین کار جهت درست کردن جاجیم تهیه تار و پود می باشد.

طرز تهیه تار ( تونه ) :

 تار را به دو صورت تهیه می کردند.  الف ) نخ را آماده از بازار تهیه می کردند.  ب) نخ را با پشم گوسفند درست می کردند.

 طرزتهیه تار(تونه) از طریق پشم گوسفند :

ابتداء پشم گوسفند را شستشو می دادند و بعد از خشک کردن آنها را با دست بازکرده و مواد اضافی را از آن جدا می کردند و به وسیله ی دستگاهی به نام « شونه سر» آن را شاد می کردند و به صورت دسته های کوچک (پلته ) در می آوردند. پلته را با چرخ نخ ریسی «چل » به نخ تبدیل می کردند. نخ های گلوله شده را روی چوبی نازک « دیک سر » قرار می دادند و آن را به وسیله « کلاف چین » به صورت کلاف در می آوردند. برای اینکه تار محکم تر شود دوباره آن را به وسیله چرخ نخ ریسی می تاباندند و به صورت دو لایه در می آوردند سپس نخ ها را بوسیله چند تکه چوب« چنگوم »   که آن را داخل زمین فرو می کردند به تارهای چند متری تبدیل می کردند. در مرحله بعد نخ ها را از داخل « شونه » و « ورد » رد می کردند و آن را روی دستگاهی به نام « کرچال » مسقر می کردند.

طرز تهیه پود ( پو ) :

برای تهیه پود مراحل شستشوپشم، کار با شونه سر و تبدیل پلته به نخ انجام می شد. سپس نخ ها را با رنگ های شاد از جمله قرمز، آبی، زرد و ... رنگ آمیزی می کردند.

بافتن جاجیم :

گلوله نخ را به وسیله چرخ نخ ریسی روی « ماسوره » قرار می دادند و ماسوره را داخل « مکوه » قرار داده و مکوه را از بین تارها رد می کردند و با هر بار رد کردن مکوه از بین تارها بوسیله « شونه » آن را ضربه می زدند تا نخ (پود ) در کنا ر هم قرار بگیرند و محکم شوند. وقتی سی سانتیمتراز جاجیم بافته می شد آن را دور چوبی ( نوعرد ) جمع می کردند. زمانی که ابعاد مورد نظر بافته می شد آن را برش می دادند. چون عرض جاجیم پنجاه الی هشتاد سانتیمتر بود در صورت لزوم چند تکه از آن را با هم وصل می کردند و مورد استفاده قرار می دادند.

توجه : مطالب ارائه شده فوق مراحل بافت جاجیم ساده ( لته لته ) می باشد. جهت درست کردن جاجیم های طرح دار و نقش و نقوش دار بعد از رد کردن سه الی چهار پود از بین تارها نقوش را بر اساس نقشه اجرا می کردند.

انواع نقشه های جاجیم در بنافت :

لته لته، کرگ چک، چهار دستمالی، رخته ای، شتر گردن، چشم بلبل، ول تیرمه، گرد گل

کاربرد جاجیم در بنافت :

زیرانداز، پشتی، سجاده، لحاف، فرش اتاق، رو کرسی، پادری، سارغ حمام، رو رختخوابی، کوله پشتی (دوشتره )، خورجین، رو پالانی   

اجزای تشکیل دهنده دستگاه بافندگی جاجیم ( کرچال ):

نوعرد، دست چو، لینگ لتی، سلام علک، شونه، ورد، مکو، ماسوره، متی، چنگوم، تتیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۵۱
دوستعلی علیخانی

محل رویش گلپر(کولک) در بنافت

گیاه گلپر در تمامی روستاهای بنافت(دادوکلا،سودکلا،ولیکچال،ولیکبن،وزملا،درزیکلا،سنگده، میانا،پاجی،جورجاده،جی جات) و در جنگل ها و دامنه کوههایی که در قسمت جنوبی بنافت واقع شده اند می روید.

نکته:  گلپری که در دامنه کوهها می روید از لحاظ عطر و بو و طعم بهتر از گلپر پایین دست است.

فواید گلپر:

1- پودر دانه های گلپر کاربرد زیادی دارد به عنوان مثال پودر گلپر را می توان روی باقلا پخته،عدس و دیگر حبوبات،سیب زمینی پخته و انواع سوپ ها و خورش ها و همچنین روی دانه انار دانه شده پاشید و نوش جان کرد.

2- مقوی معده و سایر اندام های گوارشی است.

3- ضد نفخ بوده و ترشحات معده را زیاد کرده و سموم بدن را دفع می کند.

4- ضد عفونی کننده و میکروب کش قوی است ،  قطع کننده بلغم و دفع کننده باد و نفخ شکم است.

5- باعث ازدیاد شیر مادر می شود.

6- خوردن کم آن باعث شادی و نشاط می شود.

7- برای هضم غذا موثر است.

8- برای کمر دردهای ناشی از رطوبت مفید است.

9- دم کرده ریشه آن برای رفع ناراحتی های عصبی مفید است.

10- موجب تقویت حافظه می شود.

ترشی گلپر :

این ترشی در نزد اهالی بنافت طرفداران زیادی دارد لذا طرز تهیه آن را برایتان می نویسم.

مواد لازم :

نمک، فلفل ، سرکه ، ساقه و غنچه گلپر

طرز تهیه :

ابتدا ساقه گلپر را پوست کنده سپس آن را خرد کنید و با نمک ، فلفل ، سرکه و غنچه گلپر مخلوط کرده و در یک ظرف در بسته قرار دهید. بعد از گذشت یک ماه آن را نوش جان کنید.

چند توصیه :

  • مصرف زیاد گلپر سبب سقط جنین می شود.
  • استفاده بیش از حد پودر گلپر ایجاد تپش قلب می کند.
  • مقدار مجاز مصرف پودر گلپر، 4 گرم در روز است.

                                     

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۳۸
دوستعلی علیخانی

عکس های جاده ای، مسیر جاده ساری به دودانگه، دهستان بنافت

جاده دودانگه به ساری، عبور تاکام

جاده روستای تلاوک به محمدآباد فریم

جاده بنافت به روستای کلیج کلا

بنافت، روستای دادوکلا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۲۷
دوستعلی علیخانی

صعود به قله‌ی قدمگاه

بعد از ظهر روز دوشنبه 20/5/93 به اتفاق اعضای گروه کوهنوردی اورشمک بنافت از ساری به سمت سوادکوه حرکت کردیم. بعد از گذشتن از شهرهای قائم شهر ، شیرگاه، زیراب و پل سفید وارد جاده خطیرکوه شدیم. قبل از روستای کمرود که در زیر قله قدمگاه قرار دارد وارد جاده فرعی شدیم. این جاده بسیار باریک بود، به‌طوری که فقط یک دستگاه اتومبیل می توانست از آن عبور کند. حالا تصور کنید اگر اتومبیلی از روبرو می آمد چه اتفاقی می افتاد.

مشخصات جاده فرعی منتهی به چال میش : خاکی ، باریک ، شیب بسیار تند ، پیچ های خطرناک ، چاله های زیاد ، دره های عمیق و پرتگاه های عجیب.

ما که از این جاده خدا را شکر به سلامت عبور کردیم. اما به شما توصیه می کنم از این جاده استفاده نکنید در صورت لزوم حتما از وسیله نقیله کمک دار مانند جیپ و امثال آن استفاده کنید. پیشنهاد بنده این است که اتومبیل را در پارکینگ ابتدای روستای کمرود  پارک کنید سپس  از طریق مسیر شمالی به قله صعود کنید. هر چند که این مسیر نسبت به مسیر های دیگر طولانی‌تر است اما در عین حال کم خطر تر و راحت تر است.

با توجه به وضعیت جاده دچار دلهره و نگرانی شدم اما خودم را کنترل کردم و به اعضای گروه موج مثبت می دادم . بالاخره گردنه را پشت سر گذاشتیم و وارد مرتع بالا چال میش شدیم. شب را در نزدیکی گوسفند سرای آقای جمشیدی  سپری کردیم  و صبح زود به طرف قله قدمگاه از مسیر غربی که بسیار سخت ، صخره ای ، فنی و دارای پرتگاه های بسیار خطرناک بود و طول بعضی از آنها به 300 متر می رسید کارمان را شروع کردیم. وقتی به زیر قله فرعی رسیدیم و مسیر را  از نزدیک مشاهده کردیم ترس و نگرانی در چهره ی عده ای از اعضای گروه پدیدار شد. در عین حال تصمیم گرفتیم با احتیاط و حمایت یکدیگر مسیر را پیمایش کنیم. بالاخره با همت و همدلی اعضای گروه به قله فرعی رسیدیم نفسی تازه کردیم و با خوردن تنقلات ، خرما و آب انرژی از دست رفته را جبران کردیم سپس به سمت قله اصلی که مسیری خاکی پوشیده از گیاه گون بود حرکت کردیم و به نوک قله رسیدیم. تمامی قلل اطراف از جمله نرو خرو ، نیزوا ، ارفع کوه ، اوریم یا سنگر ، وسی سر ، بزگوش، زرشکچین ، تیزکوه ، اتابک و ... قابل رویت بودند.

در برگشت از سمت شمال قله که مسیری راحت تر است و اکثر گروه های کوهنوردی از این مسیر تردد می کنند خودمان را به اتومبیل رساندیم. ساعت سه بعد از ظهر ناهار را در کنار چشمه آب معدنی شور او خوردیم و بعد از استراحتی کوتاه، با شنا کردن در استخر طبیعی شور او خستگی راه را  از وجودمان بیرون راندیم. و در نهایت ساعت هشت بعد از ظهر همان روز  به ساری رسیدیم.

بقیه عکس ها ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۱۳
دوستعلی علیخانی

بهار یعنی؛ رز رزِ وارش، ونه بِن هنیشتن، دلِ غم ره بشستن.

بهار یعنی؛ چپون و گالش دل پر بزوهن، بار و بِنه جمع هاکردن، سمت بنافت بوهردن.

بهار یعنی؛ زرجو و اوپرت و گلرد سوزی بَچیهن، پندیر خیک چپون دوش، جِربَندِ هدار هاکردن.

بهار یعنی؛ بندبن، گوگلی، ویش ویشه بته تن، الزی بچیهن، با نون بخردن.

بهار یعنی؛کاسب دوش بَلو، اِمباره اسب بار وه ونه سربار، تیمجارو مرز بهیتن.

بهار یعنی؛ کول پشتی به دوش سمت کیجا قَلِه، چکل ره کَش بخردن.

بهار یعنی؛ صوی بندبن بوردن و نماشتر دگردستن، کولک بَچیهن و شور دشندین.

 بهار یعنی؛ هرجا ره اِشنی تَرنه و تازه، صدا ره سر هدا اِن، لَلِه ره وا دکردن.

بهار یعنی؛ گرم وا، میا گردشی، کوه ورف او بهیین، روخنه مشت او ماهی بهیتن.

بهار یعنی؛ ونوشه چینی ویشه و گِله بِن، کتری کِلِه وَ رو دَمنوش بخردن.

بهار یعنی؛ گوجوجوک اسپه چادر، چپ چپا زرد لِچک، بنافت مردمون هدیه هاکردن.

بهار یعنی؛...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۰۱
دوستعلی علیخانی