بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

کنه جنگل

دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۵، ۰۵:۴۵ ب.ظ

یک روز پس از بازگشت از دریاچه چورت، ناگهان پسرم در ناحیه زانوی پای خود احساس خارش شدیدی کرد و پس از بالا زدن لنگه شلوار خود، متوجه شد که کنه ای کوچک به ناحیه کناری زانوی پایش متصل شده و با تمام قوا در حال مکیدن خونش است.

به همین دلیل احساس کردم مطلبی در خصوص کنه جنگل و شیوه مبارزه با آن برای کسانی که اهل طبیعت و جنگل هستند منتشر نمایم.

کنه جنگل در زبان مازندرانی:

پیردال، پینچال، چیپال، پین دال، پیچال

(اگر در منطقه شما به آن چیز دیگری میگویید در قسمت نظرات عنوان نمایید.)

کنه ها برخلاف دیدگاه عموم جزو حشرات نیستند و متعلق به زیرشاخه ای جداگانه از بندپایان هستند.

از مهمترین وجوه تمایز کنه ها و حشرات می توان به بدن دو قسمتی و هشت پا در کنه ها اشاره کرد. (البته تفاوت ها بسیارند)

کنه های حیوانی با اتصال به بدن میزبان و تغذیه از خون آنها رشد و نمو می کنند، در این حالت کنه معمولا قسمت جلویی بدن خود را که گناتوزوما (به شکل عمومی تر، خرطوم) و قسمت کوچکی از بخش دوم بدن خود که ایدیوزوما نامیده میشود را به درون بافت بدن میزبان فرو می کند و از خونش استفاده می کند که در این حالت جداسازی کنه به شکلی که کاملا از بدن خارج شود مشکل است، چرا که ضمائم قسمت جلویی به شکل قلابهایی به بافت درونی بدن متصل هستند و در صورتی که سعی کنیم کنه را با ابزاری مانند پنس یا موچین جدا کنیم، قطعا قسمتی از بدن کنه درون بافت میزبان باقی مانده که ممکن است سبب عفونت شود.

لازم به ذکر است کنه های دامی که معمولا از میزبان های متنوعی تغذیه می کنند می توانند سبب انتقال بیماری های باکتریایی، ویروسی، اسپیروکتی و... شوند، بدین جهت خارج سازی هرچه سریع تر این موجودات ریز از سطح بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

راه های پیشگیری از گزش کنه:

۱- پوشیدن پیراهن آستین بلند و شلوار بلند

۲- عدم استفاده از لباس های پشمی

۳- از نشستن در مکان های مرطوب و مشکوک خودداری شود

روش های خارج سازی کنه از بدن انسان:

در منابع آمده است که با آغشته سازی یک تکه پنبه به اتر، بنزین، نفت سفید، گلیسیرین و پارافین مایع و مالش آن بر روی کنه می توان آن را از پوست جدا ساخت.

 روش سنتی که در دهستان بنافت مرسوم است:

 مقداری از  خاکستر چوب(کلین) را بر روی کنه  به آرامی  مالش می دهند بعد از چند ثانیه کنه از  بدن انسان  زنده جدا می شود سپس آن را از بین می برند.

 روشی که خودمان برای جدا سازی استفاده کردیم:

از آنجایی که در ساری به خاکستر دسترسی نداشتیم، کمی فکر کردیم تا ببینیم چه خاصیتی در خاکستر هست که سبب جدا شدن کنه می شود، مطمئنا قدیمی ترها به خاطر دارند که از خاکستر برای شستشوی ظروف استفاده می شد، که این ناشی از خاصیت قلیایی خاکستر چوب است، خاصیتی که در مواد شوینده و به خصوص در صابون یافت می شود، پس دست به کار شدیم و با مالش آهسته صابون بر روی کنه آن را به راحتی از پوست جدا نمودیم.سپس آن را از بین بردیم.





با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرامی بنافت بپیوندید

benaft11@

نظرات  (۳)

سلام
خیلی جالب بود این اتفاق برای من و خانواده ام هم پیش آمد.
ولی از آنجایی که روش جدا کردن آنرا نمی دانستم, اقدام به کندن آنها کردم. البته خیلی زودتر از اینکه دچار خارش شوم (کمتر از 24 ساعت) متوجه آن شدم.

آیا شما می دانید عوارش ناشی از جدا کردن (پین دال) با دست چه چیزهایی می تونه باشه.
پاسخ:
درود 
با استفاده از ر‌وش جدا کردن کنه با دست، احتمال اینکه خرطوم کنه در بدن شخص میزبان بماند خیلی زیاد است. چنانچه این اتقاق روی دهد موجب عفونت می شود. 
عالی بود استفاده کردیم

۲۴ فروردين ۹۵ ، ۰۷:۲۳ باقر فرهادی سنگدهی
سلام برار جان ضمن تشکر از مطلب در مورد (پین دال)و اطلاعات مفید یکی از راههای خلاصی و جدا کردن از بدن مالیدن آب دهان که در زبان مازندرانی به آن خلیک می گویند در محل چسبیدن  به بدن می باشد هم چنین در فصل بهار با نشستن در زیر درختان مورد گزش حشرات ریز بنام داربنی میشویم که راه پیشگیری جویدن برگ تازه درخت در این فصل است وبرای کمتر شدن عوارض گزش از جمله خارش و سرخی سطح بدن شستشو با آب ولرم ودستکاری نکردن پوست است البته خارش ناشی از گزش خوشایند نیست اما یکی از شاهکارهای نظام آفرینش وجود داروی اکثر دردها وبیماریها در طبیعت است که متاسفانه به دلیل بی توجه ای و عدم اطلاع رسانی وغقلت مردم و  نظام آموزش عمومی فراموش شده شاید جویدن برک درخت در نظر انسان شهر نشین و روستاییان آرزومند مدنیت چیز عجیبی به نظر برسد اما یقین داشته باشیم که چاره جالش های پیش رو جز در طبیعت در هیج جای دیکر نیست احترام تواضع در مقابل این مواهب از اهم واجبات است
پاسخ:
سلام آقای فرهادی 
جالب بود. مخصوصا در خصوص داربنی 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">