بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است


دامداران دهستان بنافت زمانی که دام هایشان را به مراتع بندبن، زرجو، گلرد و اوپرت کوچ می دهند به دلیل دور بودن از روستا عموما از شیر دام هایشان پنیر درست می کنند و آن را داخل خیک( مشک) می ریزند تا آب باقیمانده در پنیر از آن خارج شود و پنیر کاملا خشک شود تا ماندگاری پنیر بیشتر شود.

اگر پنیر خیکی در محل مناسبی نگه داری شود محتویات داخل آن به مدت یک سال فاسد نمی شود.  

روش درست کردن خیکِ پنیر / پندیر خیک :

پوست تازه بره یا بزغاله که به صورت یکپارچه از لاشه جدا شده را برعکس می کنند سپس ماست و نمک را روی آن می مالند بعد از خشک شدن در فضای آزاد با دست آن را پرداخت می کنند و منافذ را با نخ محکم می بندند.

روش درست کردن پنیر خیکی: 

مواد مورد نیاز:

   - پنیر

   - نمک

   - خیک(پوست دباغی شده گوسفند یا بز)

 ۱- پنیر را خرد کرده و نمک را با آن مخلوط می کنند.

استفاده از نمک دو دلیل دارد. 

الف) موجب خوشمزه تر شدن پنیر می شود.

ب)سرعت خروج آب موجود در پنیر را افزایش می دهد.

  ۲- خیک را شسته و آن را خشک می کنند و دیواره ی داخلی آن را آغشته به نمک می کنند.

  ۳- پنیر را داخل خیک می ریزند و مَدخَل خیک را با دقت می بندند. چنانچه مدخل خیک به خوبی بسته نشود و هوا به داخل آن نفوذ کند، موجب کپک زدن پنیر می شود. 

پنیر خیکی 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۶ ، ۱۷:۳۰
دوستعلی علیخانی


یکی از سرگرمی های دوران کودکی ما در دهستان بنافت تاب بازی ( تو بازی، تو کا ) بود.

لوازم مورد نیاز جهت درست کردن تاب: 

۱- طناب؛ حداقل شش متر طول، حداکثر بستگی به ارتفاع درخت دارد. 

۲- قطعه چوبی به طول هفتاد سانتیمتر و قطر پنج سانتیمتر.

نحوه درست کردن تاب:

 ۱-انتخاب درخت با ویژگی های: الف) مقاوم باشد. ب) زیر درخت عاری از هر گونه درختچه، بوته و سنگ باشد. ج) انتخاب شاخه ای افقی و قطور به طول حداقل سه متر از تنه درخت به  سمت بیرون.

۲- طناب را از روی شاخه ی بیرونی درخت رد می کنیم سپس دو سر طناب را به هم گره می زنیم و به دور چوبی که به عنوان نشیمنگاه انتخاب کردیم می پیچانیم، پس از آن طناب را در دو سر چوب محکم گره  می زنیم.

اصطلاحات کاربردی در تاب:

۱- کفونک: چوب نشیمگاه 

۲- رَسِن: طناب 

۳- داربِکینگ: زمانی که شخص در هنگام تاب خوردن تعادلش را از دست بدهد و به تنه درخت برخورد کند می ‌گویند داربکینگ شده است.

۴- شِلِنگ: زمانی که روی چوب نشیمنگاه ایستاده تاب بخوریم و حرکاتی را انجام دهیم که موجب افزایش سرعت تاب خوردنمان شود می گویند طرف شِلنگی تاب می خورد.

 ۵- هِنیشتکاری: نشسته، زمانی که روی چوب نشیمنگاه بنشینیم و شخص دیگری ما را هل یا تاب دهد می گویند طرف هنیشتکاری تاب خورد.

۶-دِجِمبِلی: دو نفری، چنانچه شخصی روی نشیمنگاه بنشیند و شخص دیگری بغلش یا پشتش به حالت ایستاده روی چوب تاب بخورند می گویند دِجمبلی تاب خوردند.

۷- چرخ فلک: حالت دَوَرانی،  چنانچه شخص تاب خورنده در جهت خاصی بچرخد طوری که طناب به هم پیچیده شوند و در ادامه در جهت مخالف بچرخد می گویند طرف تاب چرخ فلکی خورد. 



با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرامی بنافت بپیوندید

benaft11@

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۶ ، ۱۲:۴۸
دوستعلی علیخانی