بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

تاب بازی/ توبازی

جمعه, ۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۸ ب.ظ


یکی از سرگرمی های دوران کودکی ما در دهستان بنافت تاب بازی ( تو بازی، تو کا ) بود.

لوازم مورد نیاز جهت درست کردن تاب: 

۱- طناب؛ حداقل شش متر طول، حداکثر بستگی به ارتفاع درخت دارد. 

۲- قطعه چوبی به طول هفتاد سانتیمتر و قطر پنج سانتیمتر.

نحوه درست کردن تاب:

 ۱-انتخاب درخت با ویژگی های: الف) مقاوم باشد. ب) زیر درخت عاری از هر گونه درختچه، بوته و سنگ باشد. ج) انتخاب شاخه ای افقی و قطور به طول حداقل سه متر از تنه درخت به  سمت بیرون.

۲- طناب را از روی شاخه ی بیرونی درخت رد می کنیم سپس دو سر طناب را به هم گره می زنیم و به دور چوبی که به عنوان نشیمنگاه انتخاب کردیم می پیچانیم، پس از آن طناب را در دو سر چوب محکم گره  می زنیم.

اصطلاحات کاربردی در تاب:

۱- کفونک: چوب نشیمگاه 

۲- رَسِن: طناب 

۳- داربِکینگ: زمانی که شخص در هنگام تاب خوردن تعادلش را از دست بدهد و به تنه درخت برخورد کند می ‌گویند داربکینگ شده است.

۴- شِلِنگ: زمانی که روی چوب نشیمنگاه ایستاده تاب بخوریم و حرکاتی را انجام دهیم که موجب افزایش سرعت تاب خوردنمان شود می گویند طرف شِلنگی تاب می خورد.

 ۵- هِنیشتکاری: نشسته، زمانی که روی چوب نشیمنگاه بنشینیم و شخص دیگری ما را هل یا تاب دهد می گویند طرف هنیشتکاری تاب خورد.

۶-دِجِمبِلی: دو نفری، چنانچه شخصی روی نشیمنگاه بنشیند و شخص دیگری بغلش یا پشتش به حالت ایستاده روی چوب تاب بخورند می گویند دِجمبلی تاب خوردند.

۷- چرخ فلک: حالت دَوَرانی،  چنانچه شخص تاب خورنده در جهت خاصی بچرخد طوری که طناب به هم پیچیده شوند و در ادامه در جهت مخالف بچرخد می گویند طرف تاب چرخ فلکی خورد. 



با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرامی بنافت بپیوندید

benaft11@

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۹
دوستعلی علیخانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">