بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

روزهای اخیر به چند استان کشورمان مسافرت کردم. از اماکن دیدنی شهر های مختلف دیدن کردم. یکی از نکات قابل توجه مدیریت صحیح این اماکن بود که با جدیت و دقت نظر مردم و مسئولین امر در جهت حفظ و نگهداری آن تلاش و کوشش می کردند. اما متاسفانه این مهم حداقل در دهستان بنافت اتفاق نیفتاد.

 امروز با خبر شدم برای چندمین بار عمارت زیبای تلار سربند در آتش سوخت. این حادثه تلخ موجب ناراحتی مردم دهستان شد. هفته گذشته جهت رفتن به کوه توقف کوتاهی در تلارسربند داشتم که با صحنه های عجیب و غریبی در این مکان روبرو شدم. گروهی داخل عمارت آتش روشن کرده بودند. جلوتر رفتم بعد از احوالپرسی به آنها گفتم حیف نیست اینجا آتش روشن کردید؟ در جواب به من گفتند: دیشب از سرما داشتیم یخ می زدیم مجبور شدیم آتش روشن کنیم!!!

این هم از داشته های ما که به راحتی نیست و نابود می شوند. 

اگر مدیریت این مکان به اهالی روستای سنگده یا یک سرمایه گذار داده می شد به نظر شما این اتفاق می افتاد؟

جهت مشاهده تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنبد.


 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۹:۰۶
دوستعلی علیخانی

نام علمی انجیر Ficus carica از تیره Moraceae است .

ترکیبات شیمیایی:

انجیر میوه مغذی و خوش طعمی است ، دارای مواد قندی ، مواد ازته ، چربی ، مواد معدنی ، آمینو اسید ،‌ آنزیم های مختلف و کاروتن می باشد.

انجیر، قند زیادی دارد. 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم ، فسفر و ویتامین های C , B , A است.

خواص داروئی انجیر:

انجیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است .

* انجیر تعرق بدن را زیاد می کند .

* ادرار آور است .

* حرارت بدن را کاهش می دهد .

* انجیر یبوست را برطرف می کند و یکی از بهترین میوه ها برای تمیز کردن روده بزرگ و رفع یبوست است.

* برای درمان ناراحتیهای سینه موثر است .

* جوشانده انجیر خشک درمان کننده التهاب مجاری دستگاه تنفسی ، کلیه ، ذات الریه ، ذات الجنب ، سرخک ،مخملک و آبله می باشد .

* جوشانده غلیظ انجیر خشک برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است .

* برای برطرف کردن سیاه سرفه ، برونشیت و ذات الریه از قهوه انجیر استفاده کنید و برای درست کردن این قهوه، انجیر را ابتدا بو داده و سپس آنرا آسیاب کنید تا بصورت پودر در آید.

*  انجیر دستگاه هاضمه را تقویت می کند .

*  انجیر برای درمان سوء هاضمه مفید است .

* جوشانده انجیر خشک در شیر برای درمان آنژین ، ورم لثه و ورم مخاط دهان نیز موثر است

*  انجیر تقویت کننده کبد است .

* اگر ترشح ادرار کم باشد خوردن انجیر باعث ازدیاد آن می شود .

* انجیر در معالجه بیماریهای پوستی موثر است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۵۶
دوستعلی علیخانی

طرز تهیه کیی هکشی مازندرانی ها 

ابتدا کدو را شسته، سپس آن را به قطعات دلخواه و در اشکال مختلف مثلا مربع، مثلث یا مستطیل برش دهید و داخل دیک بریزید. یک لیوان آب و مقداری نمک به آن اضافه کنید و روی اجاق قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه و با شعله ملایم آن را بپزید. در خاتمه آن داخل صافی ریخته تا آب اضافی خارج شود و در پایان مقداری گلپر آسیاب شده روی آن بریزید و نوش جان کنید. 

جهت نمایش تصویر در سایز اصلی روی آن کلیک کنید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۱۱
دوستعلی علیخانی

کدو حلوایی، کدو تنبل، کدو رشتی 

خواص کدو حلوایی

* به کاهش قند خون کمک می کند.

* خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. 

* ضد چاقی، تب و یرقان است.

* ادرار آور و ملین است.

* برای سرما خوردگی و سینه های گرفته مفید است.

* کمپوت کدو حلوایی برای ثقل معده و اسهال، ترشی معده و هضم غذا مناسب است. 

* کمپوت کدو حلوایی موجب کم کردن فشار خون می شود. 

کمپوت کدو مخلوط با سیب برای درمان ورم پروستات مفید است.

* آب کدوی پخته،برای رفع اختلالات کلیه و مثانه مفید است.

* کدو سلول های مغز را فعال می کند و جهت تقویت حافظه مناسب است.

کدو حلوایی(  به قول مازندرانی ها، رشتی کیی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۲۰
دوستعلی علیخانی


قله زرجو در دهستان بنافت، بخش دودانگه ی شهرستان ساری واقع شده است. ارتفاع این قله ۳۲۸۰ متر می باشد که در انتهای غربی دیواره ی کاملا صخره ای زرجو قرار گرفته است. 

قسمت شمالی این قله دارای پرتگاه های بلند و بسیار خطرناک و دلهره آوری است و دامنه ی آن  پوشیده از علف و گیاهان گوناگون از جمله  گون، ارس خوابیده، توس و تیس می باشد که دامداران سنگدهی آن را تعلیف می کنند. 

قسمت جنوبی آن در چند نقطه پرتگاه دارد و اکثر جاهای آن دارای شیب مناسبی است. پوشش گیاهی این قسمت را گون و ارس خوابیده و در قسمت پایین دست ارس های تنومند و ایستاده تشکیل می دهند. این قسمت تا اواخر تیر دارای علفزارهای سرسبز است و دامداران دادوکلایی آن را تعلیف می کنند. 

در قسمت شرقی آن قله ی کیجا قلعه و در قسمت غربی آن قله ی نرو خرو قرار گرفته است. 

مسیرهای صعود به قله زرجو:

مسیر شماره یک ( مسیر گروه اورشمک بنافت): جنگل مرس سی، مرتع بندبن، مسیر بارگیرون، مرتع زرجو، مسیر سرلد، خط الراس دیواره ی زرجو، بعد از چند فراز و فرود قله ی زرجو

مسیر شماره دو: مرتع گلرد، عبور از جنگل های ارس، ورود به منطقه صخره ای، قله ی زرجو

مسیر شماره یک، فنی و بسیار خطرناک است. چنانچه دست به سنگ نیستید یا تجهیزات لازم برای کوهنوردی به همراه ندارید یا از ارتفاع می ترسید این مسیر را جهت صعود انتخاب نکنید چون واقعا خطرناک است. (کوچکترین لغزش مساوی است با سقوط) اگر این مسیر را انتخاب کردید از چشمه زرجو آب به اندازه کافی بردارید چون در مسیر چشمه ی دیگری وجود ندارد. اما مسیر شماره دو نسبتا راحت تر است. 

مسیر صعود به قله زرجو توسط اعضای گروه کوهنوردی اورشمک

بنافت با رنگ سفید مشخص شد.

گروه کوهنوردی اورشمک بنافت بر فراز قله ی ۳۲۸۰ متری زرجو

جهت نمایش تصویر در سایز اصلی روی آن کلیک کنید. 

بقیه عکس ها را در کانال benaft11 ببینید.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۵۱
دوستعلی علیخانی

روز پنج شنبه ۹۵/۵/۱۴ پدر و مادرم را به چشمه گرگین آباد بردم . به دلیل کهولت سن برایشان مقدور نبود داخل آب سرد آب تنی کنند. بنابراین مشغول جمع آوری هیزم های خشک که در اطراف رودخانه بود، شدم. اجاقی سنگی درست کرده و دیک را روی آن گذاشته و زیر آن  را آتش روشن کردم. سپس به وسیله گونی  های نایلونی پناهگاهی درست کردم. بعد ازاینکه آب به جوش آمد آب را داخل سطلی ولرم کردم و آنها را داخل پناهگاه شست و شو دادم. 

در دهه های گذشته تنه درختی را به طول دو متر و قطر یک متر برش می دادند و داخل آن را خالی می کردند و چیزی شبیه وان امروزی درست می کردند. سپس آتش برپا کرده و سنگ های اطراف را داخل آتش می ریختند، وقتی سنگ ها گداخته می شدند به وسیله ی پاروی چوبی سنگ هارا داخل وانی چوبی  که پر از آب بود می ریختند و داخل آن دراز می کشیدند و خودشان را شستشو می دادند. نا گفته نماند به وسیله شاخ و برگ درختان هم پناهگاه درست می کردند تا حرمت ها حفظ شود. 

بعد از شستشوی بابا و مامان و صرف غذا، آنها زیر سایه درخت و در کنار انبوهی از مسافران که از نقاط مختلف به آنجا آمده بودند مشغول استراحت شدند. من هم فرصت را غنیمت شمرده و گشتی در اطراف زدم. انصافا نسبت به پارسال تغییراتی توسط سهامداران این منطقه تفریحی ،توریستی انجام شده است که به شرح ذیل می باشد. 

۱- تعریض و شن ریزی جاده

۲-افزایش تعداد سرویس های بهداشتی به صورت مجزا برای آقایان و خانم ها

۳-ساخت دو واحد  استخر سرپوشیده برای آقایان و خانم ها (بلیط ۳۰۰۰۰ریال)

۴- محصور کردن چشمه اصلی 

۵- ساخت سه دهنه پل بر روی رودخانه 

۶- ساخت تعدادی آلاچیق جهت رفاه حال مسافران

۷- دکه فروش مواد غذایی

۸- جمع آوری زباله ها و انتقال آن  به مکان دفن زباله 

استخر سرپوشیده چشمه گرگین آباد دودانگه 

بقیه عکس ها را در کانال benaft11@ ببینید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۱۱
دوستعلی علیخانی

امرو به اتفاق خنواده بوردمی آبگرم ازرو بابل که در۸۵ کیلومتری ساری قرار دارنه، اگه شما هم دوست داشتنی بوردین این نشونی ره  دمبال هاکنین ونجه رسنی.

بابل، خیابون نوشیروانی، کنار پل محمد حسن خان، جاده گتاب، گتاب، گلوگاه، آخر گلوگاه پل سر جه رد بینی جاده جنگلی فیروزجاه دله کفنی، چن تا مله ره ونا رد هاکنین، بالای تپه اتا دراهی دارنه اتا راه شونه فیروزجاه وره کار ندارین اتا راه دیگه شونه سیر باغ مله، وره رد هاکردنی وارد مله ی آری وونی، راهی که روخنه وری شونه وره دمبال هاکنین روخنه ی لو برسنی ماشین ره همونجه پارک هاکنین، روخنه ره یور بورین، بیست متر جلوتر آبگرم ازرو هسته.

اگه گوشی هوشمند دارنی تونی از نقشه ماهواره ای برای پیدا هاکردن مسیر استفاده هاکنین.

آبگرم ازرو/بابل 

جهت نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مرداد ۹۵ ، ۱۹:۲۹
دوستعلی علیخانی

از طریق آمارگیر وبلاگم متوجه شدم که این روزها بیشترین بازدید از پست های رودخانه شیرین رود  و چشمه گرگین آباد بوده است. جهت دسترسی راحت تر گردشگران به این دو مکان گردشگرپذیر بخش دودانگه شهرستان ساری تصمیم گرفتم موقعیت مکانی این دو مکان را بر روی نقشه بخش دودانگه ترسیم کنم تا کمکی به علاقمندان طبیعت کرده باشم. 

دوست عزیز؛ طبیعت متعلق به همه ی ماست، بهتر است در حفظ و نگهداری آن احساس مسئولیت کنیم و آن را سالم به آیندگان تحویل دهیم. 

چند وقت پیش سفری به سمنان داشتم در مسیر سفرمان از درخت و جنگل خبری نبود و هر چه تلاش کردیم نتوانستیم جایی مناسب برای نشستن و صرف غذا پیدا کنیم. در نهایت تک درختی نسبتا بزرگ یافتیم که سایه‌اش گروه ۷ نفره ما را پوشش می‌داد اما با این حال کافی بود چند سانتی متری از سایه آنطرف‌تر بنشینیم، به معنی واقعی کلمه می‌سوختیم!!

 حال ما در مازندران با وجود اینکه به منابع بزرگ جنگل و درختان دسترسی داریم اما متاسفانه قدر آنها را نمی‌دانیم و اغلب با آنها نامهربان هستیم‌‌‌، امان از روزی که طبیعت با ما نامهربان شود... پس بیاییم قدر این طبیعت را بدانیم و با آن مهربان باشیم، مطمئنا سود این کار به خود ما خواهد رسید.

جهت نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرامی بنافت بپیوندید

benaft11@

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۵ ، ۲۳:۳۱
دوستعلی علیخانی


این روزها کدبانوهای دهستان بنافت مشغول پختن رب آلوچه(هلی ترشی) هستند. درخت آلوچه به صورت خودرو در جنگل های دهستان می روید البته در اطراف باغات و حیاط منزل بنافتی ها هم این درخت  به چشم می خورد از میوه این درخت استفاده های زیادی می شود که به چند مورد اشاره می کنم.

۱- هلی کوتنی : زمانی که آلوچه نرسیده و تغییر رنگ نداده بوسیله  یک تخته و سنگ اقدام به جدا سازی هسته از قسمت گوشتی آن می کنند سپس مقداری نعناع و نمک به آن اضافه کرده  و میل می کنند.

۲-خام خوری: زمانی که میوه تغییر رنگ داده آن را به صورت خام می خورند. 

۳- رب آلوچه (هلی ترشی) : ابتدا آلوچه های رسیده را داخل دیک می ریزند و مقداری آب به آن اضافه می کنند و آن را روی اجاق می گذارند تا بجوشد و هسته ها از قمست گوشتی جدا شوند. سپس هسته و پوست آن را از طریق صافی جدا می کنند مایع بدست آمده را در دیک ریخته و روی  اجاق می گذارند تا بجوشد و غلیظ شود در آخر مقداری نمک به آن اضافه می کنند. وقتی خنک شد داخل ظروف گلی (کوزه) ، پلاستیکی یا شیشه ای می ریزند. 

۴- لواشک: به مایع بدست آمده از آلوچه مقداری نمک اضافه می کنند و آن را داخل سینی ای که کف آن را با روغن چرب کرده اند می ریزند و آن را در معرض آفتاب قرار می دهند تا خشک شود. 

۵- آلوچه خشکه( هلی کک) : آلوچه های رسیده را داخل ظرفی می ریزند و در معرض نور آفتاب قرار می دهند تا خشک شود. بنافتی ها  آلوچه خشکه را به صورت خام خوری یا داخل ته چین گوشت ریخته و میل می کنند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ مرداد ۹۵ ، ۱۹:۲۹
دوستعلی علیخانی


صبح روز پنج شنبه به اتفاق اعضای خانواده خودم و داداشم از ساری به سمت کیاسر حرکت کردیم قبل از کیاسر تابلویی که روی آن نوشته بود به سمت دریاچه الندان توجه ام را جلب کرد. تصمیم گرفتم صبحانه را کنار دریاچه بخوریم.

 با علامت دادن چراغ راهنمای سمت راست، وارد جاده الندان شدیم . بعد از پشت سر گذاشتن روستاهای کیاده و الندان و پیمودن حدود پنج کیلومتر جاده شوسه به دریاچه الندان که در قلب جنگل های منطقه چهاردانگه قرار داره رسیدیم. اطراف دریاچه پوشیده از درختان تنومند است و در کنار دریاچه امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، دکه فروش مواد غذایی ، پدالو و ... جهت رفاه حال مسافران تدارک دیده شد . تنها چیزی که که مثل همیشه موجب رنجشم شد وجود زباله های مسافران در اطراف دریاچه بود! 

بعد از صرف صبحانه و عکاسی از مناظر زیبای دریاچه و اطراف آن به مسیرمون ادامه دادیم. بعد از پشت سر گذاشتن شهر کیاسر، عبور روستای جمال الدین کلا توقف کوتاهی داشتیم. چون در این مکان  آب چشمه روستای جمال الدین کلا که بسیار معروفه قرار داره. اکثر مسافران در این مکان جهت برداشتن و نوشیدن آب توقف کوتاهی دارن.

سمت راست جاده قله ی صخره ای شاهدژ که سه بار گروه اورشمک از مسیر های مختلف آن را صعود کرد به ما خوش آمد گفت. به رسم ادب توقف چند دقیقه ای روبروی شاهدژ داشتیم و خاطرات فرود از عروس دکت را برای اعضای خانواده بازگو کردیم. 

بعد از پشت سر گذاشتن روستاهای لنگر ، عالی کلا و ایول از جنگل های هیرکانی فاصله گرفتیم و کم کم وارد دهستان پشتکوه بخش چهاردانگه ساری که شامل تعدادی از روستاها از جمله تلمادره، کوات، اروست و ... است پا نهادیم. پوشش گیاهی این منطقه درختان ارس به صورت تنک است. باک خودرو را در پمپ بنزین تلمادره پر کردیم. 

 ( چنانچه تمایل داشتید به چشمه های باداب سورت برید  وارد جاده روبروی پمپ بنزین شوید بعد از پشت سر گذاشتن روستاهای پشرت، کوات و قلعه سر به مسافت 15 کیلومتر به دو راهی اروست / مالخواست می رسین.  وارد جاده مالخواست شوید، بعد از پنجاه متر وارد جاده خاکی سمت  چپ شوید و پس از پیمودن  سه کیلومتر به پارگینگ خودروها می رسین. مسیر سمت چپ را حدود 15 دقیقه پیاده طی کنید تا به چشمه های سورت برسین.) 

مسیر جاده چهاردانگه به سمنان را در پیش گرفتیم به  سه راهی کیاسر/دامغان/سمنان رسیدیم . راه سمنان را در پیش گرفتیم بعد از عبور از فولاد محله به سه راهی رسم رودبار رسیدیم وارد جاده سمت راست که منتهی به روستای پرور، ... و هیکو می شه شدیم.

برای اولین بار وارد جاده پرور شدم. قبل از سفر از طریق سایت ها اطلاعات لازم راجع به منطقه را جمع آوری کردم . می دونستم که منطقه پرور محل امنی برای حیواناتی مانند بزکوهی ، قوچ و میش و ... است. خیلی دوست داشتم آنها را از نزدیک مشاهده کنم. منطقه تحت حفاظت کامل محیط زیست قرار داره و حیوانات احساس امنیت می کنن به همین دلیل در اطراف جاده با چشم غیر مسلح قابل رویت هستن.

وارد منطقه حفاظت شده سر تنگه که اطراف آن را کوه های صخره ای سر به فلک کشیده احاطه کرده بودن شدیم. همگی به غیر از خودم که مشغول رانندگی بودم به دنبال سوژه مورد نظر بودن ناگهان یکی فریاد زد یک گله بز، یک گله بز. همگی از خودرو پیاده شدیم. واقعا صحنه ی زیبا و خیره کننده ای برام بود چون اولین بارم بود که اینقدراز نزدیک و به قول جون ترها فیس تو فیس تونستم آنها را مشاهده کنم. دلم می خواست ساعت ها بشینم و از آنها فیلم و عکس بگیرم اما متاسفانه وقت تنگ بود.بر خلاف میل باطنی ام از آنان خداحافظی کردم.

  از روستاهای پرور، کاورد، فینسک، تلاجیم و تم عبور کردیم و به پایان جاده آسفالته که روستای ملاده است رسیدیم. آخرین روستای این مسیر روستای زیبای هیکو است، که اکثر مردمان آنجا از روستای پهندر دودانگه هستند. فاصله آن با ملاده 12 کیلومتر است. روستای سرخده ، ییلاق اهالی روستای میانا و مرتع اوپرت هم در همین مسیر قرار دارد.

 روستاهایی که ذکر شد تا دهه 1360 شمسی جزء منطقه دودانگه ساری بودند اما در حال حاضر جزء استان سمنان هستند.  

روستای ملاده در قسمت جنوبی رودخانه سفید رود « اسبه رو» قرار دارد. از نقاط دیدنی آن می توان به کاخ ابراهیم خان یا شکارگاه ملاده ، قله سرطلا ، باغات گردو و سیاه ریشه ها و چشمه ملاده اشاره کرد. 

( رودخانه سفید رود یکی از سرشاخه های مهم  سد سلیمان تنگه ساری است همسایه جنوبی ما یعنی سمنانی ها قصد دارند بر روی این رودخانه در تنگه فینسک سد احداث کنند اگر این اتفاق بیفتد خسارات جبران ناپذیری به اکوسیستم منطقه وارد خواهد شد و سد سلیمان تنگه هم کارایی اصلی خودش را که مشروب ساختن دشت های شهرستان ساری و تامین آب شرب شهر ساری است، از دست خواهد داد. البته مشابه این اتفاق در منطقه ی خطیرکوه افتاد. سمنانی ها آب چشمه ی روزبه را که دبی آن 700 لیتر در ثانیه است و یکی از سرشاخه های اصلی رود تالار بود  از طریق چندین ایستگاه پمپاژ به مسافت47 کیلومتر به شهر سمنان انتقال دادند. در طی اعتراض نمایندگان شهرستان سوادکوه و قائمشهر وزیر نیرو وقت جهت جبران این کار در سال 1380 قول داد بر روی رودخانه کسیلیان در منطقه تنگه ی ولیک بن از بخش دودانگه سدی احداث کنند اما بعد از گذشت 15 سال هنوز هیچگونه اقدامی صورت نگرفت !؟ ) 

بگذریم. اتومبیلمان را کنار چشمه روستای ملاده پارک کردیم و با دیدن آلاچیق ها در حاشیه ی چشمه که محل تردد عموم بود، تصمیم به اتراق کردن گرفتیم، اما با اعتراض اهالی رو به رو شدیم.

 حاشیه ی رودخانه ی سفید رود باغات اهالی و ملک شخصی آنان بود، بنابراین جهت پیدا کردن مکانی مناسب دچار مشکل شدیم. در نهایت، در اطراف روستای تلاجیم، برای رهایی از آفتاب سوزان آن روز، زیر یک تک درخت ارس که سطح ناهمواری هم داشت، پناه گرفتیم.

آب تنی در آب سرد و خنک سفید رود کمی از گرمای وجودمان کاست، پس از صرف ناهار و استراحتی کوتاه با طی مسافت 60 کیلومتر به شهمیرزاد رسیدیم و سپس وارد منطقه ی توریستی دربند شدیم.

شهرداری مهدی شهر(سنگسر)، 50 واحد سوئیت اجاره ای با امکانات مناسب در این مکان ساخت، که شبی 60000 تومان اجاره ی هر واحد آن است. شب جمعه را در یکی از همین سوئیت ها سپری کردیم. ( امکانات داخل سوئیت: کف موکت، هال، آشپزخانه، اتاق خواب، ایوان، حمام و سرویس بهداشتی، تلویزیون و یخچال)

صبح روز جمعه 1/5/95 از غار دربند که در یک کیلومتری اقامتگاه قرار داشت، بازدید کردیم، جهت رسیدن به غار باید مسیری پرپیچ و خم و سر بالا را که به صورت پلکانی است، طی کنید.

ما این مسیر را در عرض 35 دقیقه پیمودیم. شهرداری داخل غار را مجهز به سیستم روشنایی کرد تا بازدید کنندگان به راحتی از غار بازدید کنند.

موزه ی فسیل سنگسر در ابتدای ورودی غار قرار گرفته است، این موزه شخصی و مسئول آن آقای حسن پاکزادیان که فردی تحصیل کرده  در رشته ی زمین شناسی و تاریخ است، اطلاعات زیادی در خصوص اشیای داخل موزه و چگونگی شکل گیری غار دربند در اختیار ما قرار داد.

پس از برگشتن از غار، به بازار سنگسر رفتیم تا دست خالی به ساری برنگشته باشیم. (سوغات سنگسر: آرشه، کشک، قره قوروت، لبنیات محلی و...)

ناهار را در شهر شهمیرزاد در منطقه ی توریستی شیخ چشمه سر صرف نمودیم در کنار این چشمه و ابتدای مسیر جاده ی چاشم، بر فراز کوه شیر قلعه قرار دارد که بازمانده ی حاکمان تبرستان است.

اگر 15 دقیقه پیاده روی کنید به قلعه می رسید، وقتی بر فراز آن قرار بگیرید باد خنکی را احساس می کنید و از چشم انداز زیبای شهر شهمیرزاد، باغات گردو و کوه های اطراف آن می توانید لذت ببرید.

بالاخره این که پس از گشت و گذار در بازار شهمیرزاد و خرید سوغاتی (سوغات شهمیرزاد: آلو، قیسی، گردو، آلوچه خشکه و...) از طریق جاده ی شهمیرزاد/ چهاردانگه به ساری بازگشتیم.      

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۵ ، ۲۱:۴۹
دوستعلی علیخانی