بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

یازدهمین همایش احیا و پاشداشت بنافت قرار هسته در شهرستان ساری، بخش دودانگه، دهستان بنافت، روستای سنگده برگزار بووشه. 

در این همایش قرار هسته بازارچه بومی و محلی، بازی های قدیمی، موسیقی مازرونی، شعر خونی مازرونی و ... برگزار بووشه.

روز ۲۶ مرداد ۹۶ ره یاد نکنین، همه دعوتنی‌.

« اَتّا روز شاد در دامِن چِکِل»                         


با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرامی بنافت بپیوندید

benaft11@

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۴۱
دوستعلی علیخانی

قلعه کنگلو، در کیلومتر ده جاده خطیرکوه و در نزدیکی روستای کنگلو روی صخره ای بنا شده است. دژ کنگلو از پلان منحصر ‌به‌فردی در میان قلاع و استحکامات دفاعی ایران برخوردار است که با بهره‌گیری از تکنیک‌های بومی البرز ساخته شده و دارای معماری اشکانی- ساسانی است.

نمای خارجی قلعه را یک دیواری عظیم سنگی تشکیل می‌دهد که در قسمت میانی و طرفین آن، برج‌های دیده‌بانی می باشد. فضای داخلی این قلعه با توجه به بقایای آن، مدور و در دو طبقه ساخته شده‌ بود که قسمت عمده آن از بین رفته یا در حال ویرانی است. مصالحی که در ساختمان قلعه به کار رفته عبارتند از: سنگ لاشه با ملات آهک و سنگ ریزه. 

قلعه کنگلو را عقاب مازندران می نامند چون هسته مرکزی قلعه شبیه سر عقاب و دو بازوی قلعه شبیه بال های عقاب هستند به همین دلیل وقتی از نمای دور قلعه را مشاهده کنیم  شبیه عقابی است که بال هایش را باز کرده و همه چیز را در حمایت خودش گرفته است.  


راه دسترسی به قلعه یا دژ کنگلو
مازندران، جاده سوادکوه به فیروزکوه، پل سفید، بعد از پادگان دوآب، جاده خطیرکوه ، نرسیده به روستای ملرد، جاده کنگلو، روستای کنگلو، قسمت جنوبی روستا، پانزده دقیقه پیاده روی، قلعه کنگلو

      جهت مشاهده عکس های بیشتر به کانال benaft11@ مراجعه کنید.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مرداد ۹۶ ، ۲۲:۴۲
دوستعلی علیخانی

 گوشت قُرمه یا قورمه کنسرو سنتی دامداران بنافتی 

در گذشته به دلیل نبود یخچال، اهالی دهستان بنافت مخصوصا دامداران، جهت نگهداری گوشت برای مدتی طولانی از روش قُرمه یا سرخ کردن گوشت استفاده می کردند. 

طرز تهیه  قُرمه / قورمه

ابتدا گوشت و چربی گوسفند را به قطعات ۳ الی ۵ سانتی، خُرد کرده و درون ظرفی مناسب ترجیحا دیگ مسی ریخته و چند عدد پیاز پوست کنده را به آن اضافه کنید (پیاز، برای گرفتن بوی گوشت) بعد مقداری نمک به آن بیافزاید تا گوشت ماندگاری بیشتری داشته باشد.سپس آب را به گوشت اضافه کرده طوری که روی گوشت را بگیرد.

آتش زیر دیگ را تند کرده تا به جوش آید، سپس آتش زیر دیگ را کم کنید تا آرام آرام بپزد و آب آن کم شود.بعد از پختن گوشت، آب اضافی را از دیگ خارج کنید. پیازها را جدا کنید و فقط روغن چربی های گوشت را که ذوب شدند در دیگ باقی بگذارید تا گوشتِ آب پز شده، درون روغن خودش، کاملا سرخ شود. 

روش کنسرو کردن سنتی گوشت قرمه

در گذشته، گوشت سرخ شده به همراه روغن آن را بعد از اینکه حرارتش گرفته شد، درون شکمبه  گوسفند یا خیک ( پوست دباغی شده ) ریخته و با نخ در آن را محکم می بستند تا هوا داخل آن نشود و در مکانی خشک و خنک نگهداری می کردند. جهت مصرف روزانه، از داخل شکمبه یا خیک، مقداری گوشت قرمه را با روغن همراهش جدا کرده و استفاده می کردند.

امروزه قرمه را در فریزر، به مدت طولانی نگهداری و به مرور زمان آن را مصرف می کنند.

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرامی بنافت بپیوندید

benaft11@

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۶ ، ۱۱:۵۹
دوستعلی علیخانی