بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

پل ورسک

جمعه, ۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۲:۴۵ ب.ظ

 پل وِرِسک از شاهکارهای مهندسی و از بزرگترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران است که در بلندی های روستای ورسک در شهرستان سوادکوه در استان مازندران قرار دارد و در سال ۱۳۱۵ با حضور رضاشاه بازگشایی شد و در مهرماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شده است.

 پل ورسک که راه‌آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم پیوند میدهد به وسیله مهندسان آلمانی و اتریشی شرکت مهندسی دانمارکی کامپساکس(Kampsax) در بلندای ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری درازای ۸۶ متر و با وسایلی بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی در یک سال و نیم با تضمین ۷۰ ساله ساخته شد. 

نام پل ورسک در کتاب رکورد گینس، در بخش پل‌های با بلندی بیش از ۶۱ متر به ثبت رسیده است. 

این پل در دوران جنگ جهانی دوم بوسیله چرچیل، نخست‌وزیر آن روزگار انگلیس پل پیروزی لقب گرفت. پل ورسک که راه ارتباطی راه‌آهن سراسری شمال جنوب می‌باشد از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور و یا هیچ سازه فلزی استفاده نشده است. هزینه ساخت پل در آن روزگار، بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال بوده است.


با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرامی بنافت بپیوندید

benaft11@

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۲۶
دوستعلی علیخانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">