بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

نان محلی

جمعه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۱۳ ب.ظ

طرز تهیه نان گندم در دهستان بنافت :

 اهالی با صفای دهستان بنافت گندم را بعد از شستن، خشک و بوجاری کردن بوسیله سرند(غلوال)و سینی چوبی بزرگ(دونه پاج) به آسیاب های آبی که در حاشیه رودخانه های تلار و اشک قرار داشتند منتقل و آن را تبدیل به آرد می کردند و از آرد خمیر می ساختند و خمیر را داخل تنور تبدیل به نان می کردند.

انواع نان در بنافت:

1- تندیر نون(بربری) : آرد را خمیر درست می کردند وقتی خمیر ور می آمد آنرا داخل تنور می پختند.

2- ساج (لواش) : آرد را خمیر درست می کردند سپس آن را به صورت یک ورق نازک در می آوردند و روی یک ورق فلزی یا بخاری هیزمی می پختند.

3- کچیله نون: آرد را به همراه شکر،روغن،شیر،تخم مرغ و زرد چوبه خمیر درست می کردند وقتی خمیر ور می آمد آنرا به صورت قطعات کوچک و اشکال مختلف درمی آوردند سپس در تنور می پختند.

4- دله دهی نون: آرد را خمیر درست می کردند و در لا به لای هر چانه خمیر پیازخرد شده ای که با روغن سرخ شده بود قرار می دادند و داخل ماهی تابه می پختند.

5- کلوا نون: خمیر را حالت می دادند و وسط آنرا سوراخ می کردند سپس آن را داخل خاکستر گرم که از چوب درست شده بود قرار می دادند تا کاملا پخته شود . معمولا چوپانان از این روش برای پخت نان استفاده می کردند.

«رزمی گندم نون داشته بخردن          کچیله نون وسته مه دل تنگ هایته»


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">