بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

قارچ(گوشک)

دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۴۶ ب.ظ

رویش قارچ(گوشک) در دهستان بنافت

قارچ خوراکی ماده غذایی سالم ، لذیذ و سرشار از پروتئین ، انواع ویتامین‌ها ، املاح و آنتی‌اکسیدانت‌ها است که با دارا بودن طعم ، بو و بافت مطبوع در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد .قارچ خوراکی در دهستان بنافت به صورت خودرو (وحشی) درفصل بهار و پاییزبه دلیل بارش زیاد در مراتع و جنگلها بر روی تنه درختان به وفور یافت می شود.

انواع قارچ(گوشک) در دهستان بنافت

گونه هاتی متعددی وجود دارد که مشهور ترین آنها عبارتند از:1- قارچ خوراکی ( آدم گوشک) 2- قارچ سمی (مر گوشک )

قارچ سمی بسیار خطر ناک و کشنده می باشد وتشخیص آن کارهر کسی نیست و نیاز به تجربه دارد.

یک توصیه

کسانی که در تشخیص قارچ خوراکی از غیر خوراکی یا سمی تجربه و مهارت لازم را ندارند توصیه می شود از چیدن و مصرف آن جدا خودداری کنند زیرا مصرف نوع سمی آن باعث مسمومیت وحتی منجر به مرگ می شود.

فواید قارچ(گوشک)

·       قارچ دارای 5/1 ـ 6 درصد پروتئین است که 70 تا 90 درصد آن جذب بدن می‌گردد همچنین به علت پایین بودن اسید اوریک آن بسیاری از پزشکان مصرف آن را برای سالمندان و مبتلایان به نقرس وبیماریهای مربوطه توصیه کرده‌اند .

·       دارای ویتامین‌های B2 - B1-B12 - B6 - C  و H است که برای محافظت از پوست و ایجاد آلرژی در بـدن ، سلامت سیستم عصبــی، سلامت پوست و چشـم و بافتـهای بدن ، تشکیل اسیــدهای چرب ضروری در سیستم عصبی و ماهیچه‌ها ، درمان کم‌خونی و جلوگیری از بروز ضایعات در مغز و ستون فقرات نقش اساسی دارند که البته در صورت استفاده از روش‌های صحیح پخت‌، فریز و خشک کردن خواص تمام این ویتامین‌ها حفظ می‌گردد .

·          حاوی مقادیر بسیار مناسبی از مواد معدنی شامل : پتاسیم ، فسفر، منگنز، مس، آهن و کلسیم می‌باشد .

·       دارای درصد بسیار کمی چربی و کالری و مقادیر مطلوبی از لیستین که عامل پایین آورنده چربی خون است می‌باشد، بنابراین در رژیمهای لاغری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد .

·          سرشار از انواع آنتی‌اکسیدانت‌ها از جمله « لنتیان » است که خاصیت ضد سرطانی دارند .

·          ا ز لحاظ ارزش غذایی در حد فاصل پروتئین گوشت و پروتئین گیاهی قرار دارد.

·          کمبود ویتامین dرا مخصوصا در فصل زمستان بر طرف می کند.

·          کلسترول خون را پایین آورده و باعث بهبود گردش خون در بدن می شود.

·          ویروسها را از بین برده و طول عمر را زیاد می کند.

·          استخوان ها را تقویت کرده وخستگی را بر طرف می کند.

·          از بروز بیماریهای قلبی جلو گیری کرده و همچنین برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

غذاهایی که باقارچ(گوشک) درست می شوند
ساندویچ با قارچ، املت با قارچ ، املت با گوشت و قارچ ، نیمروقارچ ، همبرگرقارچ، ماکارونی باقارچ، سوپ قارچ، پیتزای قارچ ، کتلت قارچ ، خوراک مرغ با قارچ ، برنج با قارچ و ........

طرز تهیه چند نمونه از غذاها با قارچ(گوشک)

خوراک مرغ با قارچ (گوشک)

مرغ 1 کیلو _ پیاز3 عدد متوسط _ قارچ 250 گرم _ رب گوجه فرنگی یک قاشق غذا خوری _ سیب زمینی 2 عدد متوسط _ نمک و فلفل به میزان لازم
ابتدا پیاز را خرد کرده و همراه با مرغ با حرارت کم و مقدار کمی آب به مدت نیم ساعت می پزیم و سپس قارچ خرد شده را همراه با رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل به مرغ اضافه می کنیم و باز نیم ساعت دیگر به پخت ادامه میدهیم و در پایان سیب زمینی خلال شده را به آن اضافه میکنیم و تقریباً بیست دقیقه دیگر به پخت ادامه میدهیم در پایان می توانیم کمی آب لیمو یا آب غوره به آن اضافه کرده و سپس میل کنیم

قزل آلای سرخ شده با انواع قارچ (گوشک)

مواد لازم :
ماهی قزل آلای استخوان گرفته چهار عدد , گوشت خرد شده و سرخ شده یکصد گرم , قارچ تازه و ریز شده شش فنجان , پیاز خرد شده یک و نیم فنجان , کره سه قاشق غذا خوری , روغن نباتی سه قاشق غذاخوری , جعفری تازه خرد شده سه قاشق غذا خوری , آویشن خشک یک و نیم قاشق چایخوری , آب لیموی تازه دو قاشق غذا خوری
طرز تهیه:
3قاشق غذاخوری کره وروغن را در یک قابلمه نسبتا بزرگ با حرارت متوسط ذوب کنید . قارچ ها، پیاز،کرفس،جعفری وآویشن را به آن اضافه کنید وتا زمانی که قارچها قهوه ای شده وتمام آبشان تبخیر شود به پختن ادامه دهید و مرتبا به هم بزنید .
مخلوط را ازروی آتش بردارید آن را با گوشت سرخ شده و چاشنی هایی که دوست دارید به عنوان پر کننده و نمک وفلفل مخلوط کنید و بگذارید خنک شود قبلا فر را تا350 درجه فارنهایت گرم کنید .
شکم ماهی را باز کرده ، روی آن قطره قطره آب لیمو بریزید.نمک و فلفل بر آن بپاشید با یک قاشق از مخلوط به طور مساوی در داخل شکم ماهی بریزید و آن را ببندید ، سطح بیرونی ماهی را به کره آغشته کنید،تا زمان پخت کامل (تقریبا30 دقیقه) آن را در فرنگاه دارید. پس از این مدت ماهی را در ظرف قرار دهید و صرف کنید .

املت قارچ(گوشک)

قارچ خرد شده یک فنجان _ تخم مرغ چهار عدد _ کره چهار قاشق سوپ خوری _ جعفری خرد شده دو قاشق غذا خوری _ نمک وفلفل به میزان دلخواه
قارچ ها را با جعفری کمی سرخ کنید .تخم مرغ هارا با چنگال به هم بزنید نمک وفلفل اضافه کنید. تخم مرغ هارا در ماهی تابه داغ بریزید به گونه ای که ته ظرف را بپوشاند وقتی ته آن سرخ شد قارچ هارا روی نصف آن بریزید و نصف دیگرش را برگردانید همین که خودش را گرفت در ظرف دیگری بگذاریدو داغ سر سفره ببرید.

پیتزای قارچ (گوشک)

250 گرم قارچ _ پیاز یک عدد _ فلفل دلمه ای یک عدد _ کالباس رنده شده 150 گرم _ پنیر پیتزا 100 گرم نمک وفلفل به میزان دلخواه
قارچ را خرد کنید با پیاز چرخ شده تفت دهید .نمک وفلفل به آن اضافه کنید .فلفل دلمه ای را جدا رنده کرده خمیر پیتزا را در ظرف فر که قبلا چرب کرده اید گذاشته قارچ وپیاز را روی خمیر پهن کنید و فلفل دلمه ای و کالباس رنده شده را رو ی مواد بپاشید بعد پنیررا روی مواد رنده کنید وسینی را در آخرین پنجره بالای فر به مدت یک ربع قرار دهید تا روی آن طلائی شود .

ماکارونی با قارچ(گوشک)

ماکارونی یک بسته ، گوجه فرنگی 125 گرم ، قارچ 250 گرم ، پیاز یک عدد ، رب گوجه فرنگی 2قاشق سوپخوری ، فلفل دلمه ای خرد شده یک پیمانه ، نمک و فلفل به میزان کافی ،،،،
قارچ را تمیز کرده و خرد کنید و در روغن سرخ کنید . پیاز و فلفل دلمه ای را هم سرخ کنید . رب گوجه به آن اضافه کرده به هم بزنید گوجه فرنگی را پوست کنده و ریز خرد کنید به مواد اضافه کنید نمک وفلفل را هم اضافه کرده و با حرارت کم بپزید .
در ظرف بزرگی آب ریخته دو قاشق نمک و یک قاشق روغن به آن اضافه کنیدو وقتی به جوش آمد ماکارونی را در آن ریخته به مدت 8 تا 10 دقیقه بجوشانید . سپس آبکش کرده و موادی را که قبلا آماده کرده اید به آن اضافه کنید و مخلوط نمایید و به مدت 30 دقیقه روی حرارت ملایم دم کنید سپس نوش جان بفرمائید .

کتلت قارچ(گوشک)

قارچ 500 گرم __ 4عدد تخم مرغ __ مقداری آرد نان سفید __ نمک و فلفل وروغن به مقدار کافی
قارچهارا چرخ کنید ویا ریز ریز خرد کرده و تخم مرغها را به آن اضافه نموده مقداری آرد الک شده روی آن بپاشید و خوب به هم بزنید . سپس روغن را در ظرفی روی حرارت گرم نموده و مواد را با قاشق به صورت گرد در روغن داغ شده بریزید . درب ظرف را گذاشته و پس از مدتی که ته آن سرخ شد بر گردانید تا طرف دیگز آن سرخ شود . سپس نوش جان کنید .

برنج با قارچ(گوشک پلا)

مواد لازم :

برنج 1 کیلو – پیاز 1 عدد – قارچ 250 گرم – رب گوجه فرنگی 2 قاشق سوپ خوری – فلفل
، نمک ، ادویه و روغن به مقدار لازم

طرز تهیه:

پیاز را در روغن سرخ کرده سپس قارچ خرد شده را به آن اضافه می کنیم تا کمی تفت بگیرد در ادامه رب گوجه،نمک،فلفل،ادویه و آب را به آن اضافه کرده تا جا بیفتد وقتی که آب آن کاملاً خشک شد آن را  در لا به لای برنج آبکش شده می ریزیم تا دم بکشد. سپس نوش جان کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۸
دوستعلی علیخانی

انواع قارچ

قارچ سمی

گوشک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">