بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

روش تهیه داروهای گیاهی

يكشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۳۶ ب.ظ

در مورد تعدادی از گیاهان دارویی که در دهستان بنافت  می رویند اطلاعاتی در پست های گذشته ارائه داده ام دراین پست لازم دانسته ام طرزتهیه داروهای گیاهی را به اطلاع علاقمندان برسانم انشاالله که مقبول بیفتد .

طرزتهیه داروهای گیاهی

الف – دم کرده

دم کرده بهترین و با ارزش ترین روش تهیه داروهای گیاهی است ، زیرا مهمترین مواد گیاهان دارویی در اثر جوشیدن از بین می روند.

جهت تهیه عصاره دم کرده مقدار تعیین شده از گیاه را با یک فنجان آب جوش ( حداکثر یک لیتر ) مخلوط کرده و به هم بزنید سپس روی ظرف را پوشانده و بعد 15 الی 30 دقیقه وقتی دم کشید آن را صاف کنید سپس مورد استفاده قرار دهید.

ب – جوشانده

جوشانده ، اغلب برای داروهایی بکار می رود که از ریشه ، ریزوم ، پوست ، رزین یا دانه ها تهیه می شوند و یا هنگامی آنها را بکار ببرید که اطمینان داشته باشید مواد متشکله موثر آنها در اثر حرارت از بین نمی روند.

توجه : از ظروف آهنی جهت جوشاندن گیاه استفاده نشود.

ج – خیسانده

اصولاً روش خیساندن را اغلب برای گیاهانی بکار می برند که مواد موثر آنها در اثر حرارت زود خراب یا تبخیر می شوند. برای انجام این منظور بر روی مقدار مورد نظر از گیاه خرد شده مقدار یک لیتر آب سرد بریزید، درب ظرف را پوشانده و بعد از۶ الی ۱۲ ساعت آن را مورد استفاده قراردهید.

توجه : هر چه میزان این زمان طولانی تر شود عصاره قوی تر خواهد بود.

د – شیرابه

برای تهیه شیرابه گیاهان دارویی، گیاه تازه را در هاون خوب له کرده و سپس داخل یک پارچه تمیز نهاده و فشار دهید. برای بکار بردن این نوع دارو در مصرف خوراکی اغلب یک قاشق مربا خوری از شیرابه را در شیر یا آب حل و میل کنید.

ه – پودر

برای تهیه پودر، گیاه خشک شده را در هاون به صورت پودر در آورده و سپس با الک ریز، الک کنید.

جهت کاربرد در مصرف خوراکی مقدار مورد نظر از پودر را در یک قاشق غذا خوری با شیر یا آب حل کرده و میل کنید. جهت مصرف خارجی مثل سایر پودرها، به قسمت مورد نظر پاشیده شود.

و – ضماد (بانداژ) ، کمپرس

اصولاً ضمادها را جهت رفع کبودی و کوبیدگی، احتقان، التهاب، کشیدن چرک از دمل ها، آرام کردن خراش ها و کشیدن سموم از بدن مورد استفاده قرار می دهند. برای این منظور گیاهان دارویی مورد نظر را به صورت خمیر درآورده و بطور مستقیم روی بدن قرار دهید و یا آنرا ابتدا بر روی پارچه تمیز کشیده و سپس مورد استفاده قرار دهید.

ز – داروهای مخصوص شستشو

برای این منظور گیاه دارویی خرد شده را داخل قوری ریخته و روی اجاق قرار دهید وقتی  دم کشید با آن زخمها را شستشو دهید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۴
دوستعلی علیخانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">