بنافت

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

آرشه

دوشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۵۲ ب.ظ

یکی از غذاهای اهالی دهستان بنافت آرشه است که از شیر گوسفند یا بز تهیه می شود.این غذا معمولا در وعده غذایی صبحانه و عصرانه مورد استفاده قرار می گیرد.

چوپانان بنافتی دام هایشان را در فصل تابستان به مراتع سرسبز و پر از گلهای معطر و مملو ازگیاهان دارویی گلرد ، زرجو ، بندبن و اوپرت می برند. چون احشام از این گیاهان می خورند بنابراین آرشه ای که از شیر گوسفندان در این مراتع بدست می آید به مراتب خوشمزه تر از آرشه پایین دست می باشد.

طرز تهیه آرشه

ابتدا شیر را روی اجاق قرار می دهند وقتی شیر ولرم شد. آن را از روی اجاق برداشته و مقدار مایع پنیر به آن اضافه می کنند وقتی شیر تبدیل به پنیر شد آن را داخل پارچه نازکی ریخته تا مقداری از آب پنیر کشیده شود. سپس پنیر را بوسیله دست ، روان و شل می کنند طوری که شبیه شیر شود. بعد ان را داخل دیگ ریخته و روی اجاق با شعله ملایم قرار می دهند. و به وسیله ملاقه چوبی ( کترا ) آن را به صورت مداوم به مدت سه ساعت به هم می زنند تا دیگ ته نگیرد وقتی به اندازه کافی سفت شد به داخل ان مقداری آرد گندم (به ازای  هر 10 کیلو شیر 1 کیلو آرد گندم ) و روغن ( اگر سر شیر باشد بهتر است ) اضافه می کنند سپس آن را آنقدر هم می زنند تا روغن روی آرشه نمایان شود یا به عبارتی روغن بالا بیاید.

عده ای مقداری زرد چوبه در انتهای کار به ارشه اضافه می کنند تا رنگ آن زرد شود.

به روغن روی آرشه وارغون می گویند که مصرف دارویی دارد. معمولا این روغن را روی موضع دردهای روماتیسمی می مالند.

در گذشته آرشه را داخل مشک ( خیک ) می ریختند. اما در حال حاضر آن را داخل دبه می ریزند.چنانچه در مکان خنکی نگهداری شود تا یک سال ماندگاری دارد. 

بندبن مرتع دامداران بنافت

گلرد مرتع دامداران روستای دادوکلا

اوپرت مرتع دامداران روستاهای پاجی و میانا 

زرجو مرتع دامداران روستای سنگده

 

 

نظرات  (۱)

سلام ؛

این مطلبتم با حال بود . خوشحال می شم از آخرین پست سایت من هم دیدن کنی

عنوان مطلب : مراکز خرید مجلل در ایران


خوشحال می شم نظرت را راجع به این مطلب بدونم .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">